De opmars van één van de bekendste keizers uit de geschiedenis, Napoleon Bonaparte (Joaquin Phoenix), en zijn onstuimige relatie met Josephine, verfilmd door Ridley Scott.
Napoleon is door Kevin Rietveld op 29 november 2023 beoordeeld met een 5,5 / 10.
Al een geruime tijd zijn verschillende filmmakers geïntegreerd geraakt om een biografische film over Napoleon Bonaparte te maken. Ridley Scott is degene die het daadwerkelijk van de grond weet te krijgen. Het resultaat? Een vertelling die op papier veel imposanter is dan de daadwerkelijke uitvoering.
Na het ongekende succes van 2001: A Space Odyssey heeft filmmaker Stanley Kubrick zijn zinnen gezet op het verfilmen van Napoleons krachtige loopbaan. Na jaren zich verdiept te hebben in diverse boeken over de keizer, de grootschalige veldslagen en de duizenden brieven geschreven of gedicteerd door "Buonaparte" is dan eindelijk het scenario klaar. Uiteindelijk gaf de flop van Waterloo (1970) de doodsteek aan het project en zou het nooit gerealiseerd worden.
‘Bij vlagen neemt de komische ondertoon de overhand, wat het gevoel van een historisch nauwkeurige weerspiegeling wegneemt.’
Ridley Scott, bekend van onder andere Alien, Blade Runner en Gladiator, is degene die daadwerkelijk het leven van 's werelds bekendste keizer naar het witte doek brengt. Deze uitwerking is het bewijs dat dit verhaal te complex is om te vertellen in een tijdsbestek van 2 uur en 40 minuten. Dit resulteert in een film waarvan de scènes niet vloeiend in elkaar overlopen, grote historische gebeurtenissen achterwege worden gelaten en bij momenten gehaast in elkaar gezet lijken te zijn.
In het creatieve proces bij het maken van de film kozen Scott en scenarioschrijver David Scarpa de brieven die uitgewisseld werden tussen Napoleon en -liefde van zijn leven- Josephine als de rode draad van het verhaal. Gaandeweg hebben ze dit laten vallen om een meer volledig beeld neer te zetten van de keizer. Maar de gedachte blijft voelbaar gedurende de hele film.
De representatie van en over Napoleon, zowel in de privésfeer als op het slagveld, komt niet overeen met wat er geschreven staat over de zelfgekroonde keizer. Zo zien we (in een visueel schitterende scène desalniettemin) een moordlustige en gefrustreerde man bij de slag om Austerlitz i.p.v. een geweldig strateeg die optimaal gebruikt maakt van zijn omgeving om zijn vijanden te slim af te zijn, Napoleon die aanwezig is bij de onthoofding van Marie Antoinette (terwijl hij op dat moment commandant in Toulon was) en een Josephine die gepleit zou hebben voor de echtscheiding (terwijl de historici ons wijst op het tegenovergestelde). Bij vlagen neemt de komische ondertoon de overhand, wat het gevoel van een historisch nauwkeurige weerspiegeling wegneemt.
Het acteerwerk, met name van Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby en de dynamiek tussen de personages die ze weerspiegelen, maken dat de meeste scènes innemend zijn om naar te kijken. Ook de fantastische presentatie van de veldslagen (waarin daadwerkelijk honderden figuranten elkaar bestormen) zijn een lust voor het oog en zorgen ervoor dat de film niet als een totale tijdverspilling aanvoelt.
Voor degene die over enige voorkennis van Napoleon beschikken en hopen een mooie geschiedenisles voorgeschoteld te krijgen raad ik het niet aan om Napoleon te kijken, er is een grote kans dat je je gaat ergeren aan de onwaarheden die vertoond worden. Wie hier geen waarde aan hecht en benieuwd is hoe Scott de oorlogsscènes schitterend in beeld weet te brengen is bij Napoleon op het goede adres.
Te zien op Apple TV+ en Pathé Thuis