De Joodse Maria Altmann (Helen Mirren) weet tijdens de Tweede Wereldoorlog net op tijd te vluchten naar Amerika. Maar ze heeft wel alles achter moeten laten. Nu wilt ze herenigd worden met haar geliefde tante Adèle.
Woman in Gold is door Rick Schuttinga op 22 mei 2015 beoordeeld met een 6,5 / 10.
Een hereniging niet in persoon, maar met het iconisch schilderij van Gustav Klimt: portret van Adèle Bloch-Bauer I (Woman in Gold). Het werk wordt ook wel de 'Mona Lisa van Oostenrijk' genoemd, van onschatbare waarde dus.
‘Voelt meer aan als een (interessante) geschiedenisles dan een persoonlijke strijd.’
Het is een fascinerend onderwerp: de talloze kunstroven tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Nazi's. Woman in Gold gebruikt dit onderwerp in samenwerking met een miljoenenschilderij. Het verhaal is waargebeurd, dus de interesse is gewekt. Hoe loopt het af? Tot de ontknoping blijft de spanning voelbaar.
Woman in Gold toont op genadeloze wijze de uitkomst van 'alles of niets' spelen. 50% kans dat je met niets naar huis gaat. Het onderhandelingsproces is daarbij zeer belangrijk en dat brengt Woman in Gold goed in beeld.
Helen en Ryan hebben niet perse chemie, maar weten toch een geloofwaardige band tussen advocaat en cliënt over te brengen. Geloofwaardig, zonder een beroep te doen op je emotie als kijker. Daardoor voelt Woman in Gold meer aan als een (interessante) geschiedenisles dan een persoonlijke strijd.
Te zien op Pathé Thuis