Kampcommandant Rudolf Höss woont met zijn gezin in een mooie, ruime dienstwoning met een grote tuin, die grenst aan de muur van Auschwitz.
The Zone of Interest is door Rick Schuttinga op 2 februari 2024 beoordeeld met een 7 / 10.
Het concept van The Zone of Interest spreekt enorm aan. Een vertelling van conflicten en tegenstrijdigheden. Een wereld die iedereen kent; de hel op aarde met daar lijnrecht tegenover een persoonlijk paradijs.
Je hoort de schreeuwen van achter de muren, de schoten en de blaffende honden. En toch blijft het allemaal op veilige afstand. Je wordt dusdanig in het idyllische wereldje van Hedwig Höss gezogen waardoor de ellende en het kwaad van over de muur steeds verder weg komt te staan - de relatieproblemen zijn nog het meest voelbaar. De botsing die aan de basis ligt conflicteert niet genoeg; de twee werelden lopen onvoldoende in elkaar over - al is dat dus juist de bedoeling van Jonathan Glazer.
‘De hel op aarde met daar lijnrecht tegenover een persoonlijk paradijs.’
Son of Saul (2015) doet iets soortgelijks: middenin de hel gerichte focus en alle kwaad rondom verstomd en geblurd; hoorbaar maar nauwelijks zichtbaar. Die film maakt diepe indruk, die trapt met een rubberen Gestapo laars op je ziel.
De rol van Christian Friedel als kampcommandant van het concentratiekamp Auschwitz, Rudolf Höss, is nietig. The Zone of Interest draait volledig om het perfect gecreëerde wereldje van zijn vrouw Hedwig, fantastisch gespeeld door Sandra Hüller. Zij heeft zichzelf een horkerige, niet-gracieuze voortbeweging aangemeten die haar rol past als gegoten. Je kijkt naar een gezin waarin zij aan het hoofd staat en hij niet meer is dan een passant in het dagelijkse leven thuis.
Het moment van Rudolf Höss in het trappenhuis is sterk, maar de keuze die Glazer daarnaast maakt is curieus te noemen.
The Zone of Interest is boeiend en het uitgangspunt uiterst interessant, maar de film zal niet door iedereen worden gewaardeerd. Je kunt dit een meesterwerk noemen waar anderen het zouden omschrijven als saai. Dit is een film die critici mooi willen vinden, maar waar regulier bioscooppubliek niet zo eenvoudig een heel sterke film in gaat herkennen.
Te zien op Picl en Pathé Thuis