The Washington Post moet kiezen tussen persvrijheid en de toekomst van het bedrijf als ze geheime overheidsdocumenten in handen krijgen over de Vietnamoorlog.
The Post is door Rick Schuttinga op 28 januari 2018 beoordeeld met een 8 / 10.
The Post draait om onderzoeksjournalistiek. Dit doet denken aan Spotlight (2015); toen over de katholieke seksschandalen, nu over de onterechte oorlog in Vietnam tussen 1955-1975. The Post pakt het kleinschaliger aan en draait niet om het vergaren van de geheimen, maar om de keuze tussen integriteit of persoonlijke veiligheid.
‘Draait om de keuze tussen integriteit of persoonlijke veiligheid.’
De vertelling is boeiend, met een opbouw naar een euforisch gevoel. Ondanks de bekende uitkomst, of de makkelijk te raden ontknoping, blijft The Post zijn spanning behouden: wat te doen en vooral wanneer de beslissing maken?
Een fundamenteel recht van democratie zegeviert: persvrijheid. Een verhaal van strijders en helden. Ondanks de bijl van de beul boven je nek, toch kiezen voor wat moreel de juiste is.
Waardering voor de vertelling gaat uit naar de schrijvers én regisseur Steven Spielberg die er samen een pakkende film van weten te maken. Met alleskunners als Meryl Streep en Tom Hanks zit je verder als maker geramd.
The Post rondt het verhaal in de ontknoping vluchtig af. De wedstrijd is gelopen, verlies geen tijd, blijf in het momentum - een gevoel waarvan de sluitingsscène een treffend voorbeeld is.
Te zien op Netflix, Pathé Thuis en Videoland