Sara is op gewicht en wordt gepest door een groep meiden die haar 'piggy' noemen. Op een dag ziet ze dat haar pesters worden ontvoerd en rijst de vraag of ze moet ingrijpen of niet.
Piggy is door Rick Schuttinga op 1 december 2022 beoordeeld met een 6 / 10.
Schrijver en regisseur Carlota Pereda, die in 2018 de 14-minuten kortfilm maakte waaruit Piggy is voortgekomen, kiest voor een conflict. Protagonist Sara is de goeierik en haar pesters zijn de slechteriken. Een simpel concept waar bovenop een heel interessant uitgangspunt is geschreven: wat doe je al je ziet dat je wordt verlost van de mensen die jouw leven zuur maken? Je kan ingrijpen, maar het hoeft niet.
Wat volgt is vooral onderzoekend. Sara gaat letterlijk op onderzoek uit om het lot van haar pesters te achterhalen. De film onderzoekt vooral of een bijzondere romance werkt - wat het tot op zekere hoogte inderdaad doet. Ook krijgt Sara te maken met een onder druk staande relatie die door de vermissingen tot een hoogtepunt wordt gedreven.
‘Een simpel concept waar bovenop een heel interessant uitgangspunt is geschreven.’
Er zit veel in Piggy. Het kleinschalige van een dorp, de intimiteit van een kleine gemeenschap en de zomerse setting werken goed. Dicht op de huid van Sara: zien hoe ze zich verschanst achter de toonbank van de slagerij van haar ouders; hoe ze verlangt naar vrienden, maar liever veilig alleen blijft; hoe ze de pesterijen ondergaat; zien dat zelfs thuis geen veilige haven voor haar is. De angst is voelbaar wanneer ze op haar meest kwetsbare moment wordt gepakt.
Carlota Pereda zegt in interviews dat ze met dit verhaal wil onderzoeken hoe het is als een slachtoffer géén wraak zou nemen; niets doet. Die missie is ten delen geslaagd. Sara blijft inderdaad lang passief, maar kiest in de ontknoping voor een ongeloofwaardige wending wanneer ze volledige controle neemt.
Waarom willen makers van verhalen te vaak een positieve ontknoping? Het is niet nodig om de kijkers te behagen, vertel je eigen verhaal. In Piggy heb je goed versus slecht en verdiende lonen. Concluderen dat de protagonist is gegroeid, heeft geleerd, boven zichzelf uitstijgt en de juiste keuze maakt is te eenvoudig.
Te zien op Pathé Thuis