One Man and His Shoes gaat in op de opkomst van de Air Jordan-schoen. Niet alleen wordt de samenwerking tussen Michael Jordan en Nike uitgelicht, het gaat dieper in op de sociaal maatschappelijke invloed van de mythische schoen.
One Man and His Shoes is door Jasper Kruithof op 18 augustus 2020 beoordeeld met een 6 / 10.
One Man and His Shoes kiest een opmerkelijke benadering rondom de mythische schoen van Nike. Het succesverhaal van de Air Jordan is dan ook door vele voorgangers uitgelicht. Maker Yemi Bamiro kiest voor een meer sociaal kritische toenadering. In het eerste bedrijf wordt het voor velen bekende verhaal nogmaals verteld. In een notendop, Nike wilden de door Converse gedomineerde basketbal sport penetreren door een nieuwe positionering via een iconische atleet. Dat Michael Jordan deze sporter is, is in retrospectief geen verrassing. Wanneer de tijdslijnen erbij worden genomen, wordt zichtbaar hoe gedurfd en gewaagd deze strategie is geweest.
Halverwege keert de toon en het onderwerp van de documentaire volledig. Zonder zichtbare brug gaat het over het culturele fenomeen van de schoen en diens negatieve invloed op de samenleving. Hoewel de maker alle recht en vrijheid heeft richting te geven aan zijn film, is het in de montage toch wel misgegaan. De plotselinge overgang van feiten naar opinie maakt het geheel rommelig en onoverzichtelijk. Dit is op zichzelf jammer want er worden zeker geen onwaarheden uitgesproken.
One Man and His Shoes schiet zichzelf in de voet doordat het geen statement durft te maken. Het suggereert allerlei meningen, maar durft geen stelling te nemen. Het vertelt niets nieuws en kent daarmee weinig relevantie.