Filmmaker Thomas Imbach filmt vanuit zijn raam de sloop van het oude en bouw van het nieuwe.
Nemesis is door Rick Schuttinga op 25 november 2020 beoordeeld met een 7,5 / 10.
Een proces filmen, dat klinkt weinig boeiend en nogal eenvoudig. En met een speelduur van ruim twee uur zou je denken dat de maker nauwelijks keuzes heeft gemaakt tijdens de editing. Maar niets is minder waar in het geval van Nemesis.
De montage is continu versterkend aan de gebeurtenis. Dan een slowmotion, dan versnelt, dan weer normale snelheid. Steeds waar de scène om vraagt. Geen timelapse, maar net iets sneller wat zorgt voor een toffe kijkervaring. Deze vlotte montage zorgt regelmatig voor een komische noot - zoals de plassende chauffeur of de muziekband, hilarisch!
En dan de sloopmachines die net monsters lijken, inclusief groteske monstergeluiden tijdens het neerhalen en smakken tijdens hun feestmaal.
‘De vlotte montage zorgt regelmatig voor een komische noot.’
Over een tijdsspanne van maar liefst zeven jaar volgen we de sloop van een voormalig treinstation in Zürich tot een braakliggend terrein, langs tijdelijk gebruik naar de uiteindelijke bouw van een gevangenis voor vluchtelingen.
Onderweg vertellen toekomstige gebruikers over hun ervaring als vluchteling. Een confronterend contrast.
Nemesis is duidelijk gemaakt door een creatieve geest. Onwijs veel werk zit in de vakkundig gemaakte shots, zorgvuldig geselecteerd en met smaak samengebracht. Een lust voor het oog.