Yousef wil net zo'n gave zonnebril als zijn klasgenoten, daarom besluit hij de videocamera van Eveline te stelen. Bij haar aangifte verklaart ze dat ze met een mes is bedreigd. Wat een leugentje om bestwil lijkt, veroorzaakt een kettingreactie aan gevolgen.
Met Mes is door Rick Schuttinga op 15 april 2022 beoordeeld met een 7 / 10.
Het verhaal is zo banaal dat je je afvraagt hoe je er een film van kan maken. En toch is het schrijver en regisseur Sam de Jong gelukt. Zijn films gaan altijd over status, iets willen hebben wat je niet hebt en het verwerven van geld en roem.
Yousef (Shahine El-Hamus) wilt erbij horen en dus een kekke bril tegen de zon: een zonnebril. Dieper ligt de boodschap wat mensen om hem heen doen met de beschuldiging. Als Eveline (Hadewych Minis) en Yousef eenmaal na het incident en de boetedoening tegenover elkaar zitten om het voorval te bespreken is het morele kompas volledig zoek. Een dader die zichzelf slachtoffert. Precies het idee van de film: wees eerlijk, lieg niet en bedenk wat de consequenties zijn van je woorden en daden.
‘Hij maakt Met Mes niet voor het publiek maar vertelt zonder concessies wat hij wilt op de manier die hij wilt.’
De trailer was verschrikkelijk - de Hadewych Minis-show, al pratend in de derde persoon - en totaal geen representatie van de film. Die is tegenovergesteld; een evenwichtige verdeling tussen Eveline en Yousef met ondersteunende bijrollen.
Waar Prins (2015) eigenzinnig was en Goldie (2019) veel toegankelijker en traditioneler, is Met Mes het uniekst. Waar een filmmaker vaak een stijl eigen maakt doet De Jong dat niet; alle drie zijn films zijn onvergelijkbaar.
Doet nog wel met meest denken aan Make Me Up (2018). Pastel, kleurrijk, satire, hoogst ongewoon en met een maatschappij kritische boodschap. De één is technisch zeer matig uitgevoerd, Met Mes is als productie geslaagd.
De setting à la eind jaren '90 is consistent doorgevoerd. Minimalistische interieurs, kleding en accessoires; alles voelt vreemd maar past zo goed in deze (film)wereld. De verzadigde kleuren zijn tof, de soundtrack is heerlijk en om de absurditeit kun je af en toe prima lachen.
Met Mes kun je wegzetten als pretentieus. Artistiek, kunstzinnig en onconventioneel; bijna conceptueel. Hoewel deels waar, is de film aantrekkelijk en niet afstotend. Een kleine groep filmkijkers gaat dit echter waarderen, daarvoor is de film te vreemd. Sam de Jong durft, hij maakt de film niet voor het publiek maar vertelt zonder concessies wat hij wilt op de manier die hij wilt.
Te zien op Prime Video, Pathé Thuis en NPO Plus