De ouders van een high school shooter gaan het gesprek aan met de ouders van één van zijn slachtoffers.
Mass is door Rick Schuttinga op 15 juli 2022 beoordeeld met een 7,5 / 10.
Zijn de vier ouders eenmaal in dezelfde ruimte dan is het aftasten wie de schuldige is en wie het slachtoffer. Want zo werkt het: de status van het kind wordt geprojecteerd op de ouders. Het is goed dat niet wordt gezegd wat de rol van de ouders is, tot welk kamp ze behoren; de kijker komt er vanzelf achter. Talking heads die boeiend zijn, net als in Die Wannsee Konferenz van eerder dit jaar. Gegrepen luister je aandachtig mee. Bouwt goed op, gaat richting verwijten en frustratie, om dan te verzachten en weer op te laaien. Zo is de weg naar de ontknoping niet rechtlijnig, maar organisch. Zonder muziek voor sfeerversterking, de film heeft het niet nodig.
Mass is indrukwekkend. De vele eindes zijn daarom zo ergerlijk. Schrijver en regisseur Fran Kranz maakt een script wat waarschijnlijk goed voelt. Alles scènes worden gefilmd en gemonteerd als een geheel. Vervolgens ga je screenen en is het gevoel het allerbelangrijkste. Het verhaal bevat een perfect einde wanneer Gail de deur achter haar dichttrekt. Zo treffend na een emotionele ontknoping. Waarom heeft Kranz dit niet aangevoeld? Alles wat erna volgt is mosterd na de maaltijd. Mass blijft maar doorgaan. De irritante aanvullingen zijn onwijs zonde.
‘Klinkt best kritisch, maar het blijven gelukkig kanttekeningen, de basis van Mass blijft stevig overeind staan.’
De gastvrouw van de kerk is in de introductie geinig, maar in de afsluiting onnozel. De verontschuldigingen vliegen je om de oren. Juist dát zorgt in de opening voor het creëren van een ongemakkelijke sfeer, maar dient na het gesprek geen doel meer. Ook is er iets met een gekleurd lintje om een hekwerk. Het zijn van die extra's die de film niet nodig heeft.
Klinkt best kritisch, maar het blijven gelukkig kanttekeningen, de basis van Mass blijft stevig overeind staan. Het gevoel is goed, maar had nóg beter kunnen zijn. Over het einde kun je oordelen dat het kiest voor de voor de hand liggende conclusie, afgezaagd misschien zelfs, maar het werkt wel: tot tranen toe geroerd. De film is door Eye Film uitgebracht in de Nederlandse bioscopen als Previously Unreleased en dat is maar goed ook, want Mass verdient het om gezien te worden.
Te zien op Eye Film