Mamma Roma is een prostituee die uit het rosse leven denkt te kunnen ontsnappen wanneer haar pooier Carmine gaat trouwen. Ze wordt marktkoopvrouw en ritselt een baantje voor haar eenzelvige zeventienjarige zoon Ettore.
Mamma Roma is door Rick Schuttinga op 11 augustus 2022 beoordeeld met een 7 / 10.
Mamma Roma is de tweede speelfilm van de Italiaanse regisseur Pier Paolo Pasolini, die het bekendst is van zijn choquerende cultfilm uit 1975: Salò, or the 120 Days of Sodom. Zestig jaar na de release in 1962 wordt de klassieker Mamma Roma opnieuw uitgebracht in de Nederlandse bioscopen als 4K-restauratie.
Het verhaal toont het reilen en zeilen binnen een klein gezin wat verhuist naar een nieuwe plek om daar een rooskleurige toekomst op te bouwen, inclusief het maken van nieuwe vrienden, kinderen op het rechte pad houden en dromen najagen. Mamma Roma toont een niet geromantiseerd tijdsbeeld.
‘Ze is amicaal, schreeuwerig en altijd op de voorgrond, maar ook enthousiast, hartelijk en vriendelijk.’
Anna Magnani (moeder Roma) heeft een bepaalde ongrijpbare charme. Ze is amicaal, schreeuwerig en altijd op de voorgrond, maar is ook enthousiast, hartelijk en vriendelijk. Zonder Magnani zou de film een stuk minder indruk maken dan het nu doet, want hoewel zoonlief Ettore (Ettore Garofolo) de meeste speeltijd krijgt wordt de film gedragen door zijn moeder.
Mamma Roma is nog af en toe 's nachts te vinden langs de straten. Pasolini heeft hier vermoedelijk een soort van geheime beeldtaal gevonden voor Mamma's werk als prostituee. Al lopend en verhalend wisselen de mannen elkaar af, wat allicht betalende hoerenlopers moeten voorstellen. Een inventieve manier om een controversieel onderwerp toch in beeld te brengen.
Voor een film van zestig jaar oud kijkt deze verrassend vermakelijk weg. Gezien Pasolini's laatste werk is Mamma Roma redelijk braaf. Al kun je zonder veel moeite scènes aanwijzen die mogelijk zijn ingekort om goedgekeurd te worden voor vertoning aan het grote publiek. Een prostituee die haar oude baan achter zich heeft gelaten om voor een betere toekomst voor haar zoon te zorgen en een zeventienjarige jongeman die de liefde ontdekt: dat vraagt natuurlijk om controversiële beelden. Aan het brave karakter van de film komt in de ontknoping toch abrupt een einde.
Te zien op Eye Film en Criterion