Hugo Cabret (Asa Butterfield) woont in het grootste treinstation van Parijs. Tussen de spullen van zijn overleden vader vindt hij een mysterieuze machine die hem in contact brengt met de filmmaker Georges Méliès (Ben Kingsley).
Hugo is door Vince Christiaans op 26 oktober 2023 beoordeeld met een 8,5 / 10.
Vergeleken met zijn tijdgenoten typeert het werk van Martin Scorsese zich door een aanhoudende kwaliteit. Waar regisseurs als Brian De Palma, Steven Spielberg, George Lucas en Francis Ford Coppola diverse missers op hun naam hebben staan, wijken de films van Scorsese vrijwel nooit af van de norm. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat hij zich zelden buiten zijn comfortzone van serieuze misdaadthrillers begeeft.
Dit maakt Hugo tot een zeldzaamheid. Het zou wel eens de meest ongebruikelijke film kunnen zijn in Scorsese's oeuvre. Deze verfilming van het kinderboek The Invention of Hugo Cabret door Brian Selznick gaat namelijk niet een geharde crimineel, maar over het twaalfjarig jochie Hugo Cabret die gedwongen wordt om de klokken van het Parijse treinstation Gare Montparnasse te onderhouden. Voordat hij vast kwam te zitten op het station woonde hij bij zijn vader; een meester-klokkenmaker. Na zijn overlijden blijft Hugo achter met een defecte automaton; een mechanische man met de mogelijkheid om 'zelfstandig' te schrijven.
‘Voor iedereen die ook maar een greintje liefde koestert voor het filmmedium is Hugo een dikke aanrader.’
Het repareren van het apparaat betekent alles voor Hugo. Hij hoopt namelijk dat het een geheime boodschap van zijn vader bevat. Om de benodigde onderdelen bij elkaar te sprokkelen steelt hij voortdurend uit de speelgoedwinkel van de oude Georges Méliès; een naam die bij filmliefhebbers vast een belletje doet rinkelen. Met hulp van Méliès' petekind Isabelle ontdekt Hugo de connectie tussen de verbitterde oude man en de mysterieuze automaton.
De grootste vreugde van Hugo ligt in de manier waarop het fictie en historie vermengt om een meeslepend verhaal te vertellen. Je zou eigenlijk hopen dat alles precies zo gebeurd is als in de film, ook al weten we heel goed dat de jongen genaamd Hugo Cabret niet heeft bestaan en dat filmpionier Georges Méliès hem nooit heeft ontmoet.
Langzaam transformeert Hugo van een jeugdige avonturenfilm tot een liefdesbrief aan de vroege filmgeschiedenis. Het is een geromantiseerde hervertelling van Méliès' terugkeer naar de spotlight en een hartverwarmende recreatie van een tijd waarin de potentie van het filmmedium nog onbekend was. Door ons te laten zien hoe Méliès zijn droomachtige visies als Le Voyage dans la Lune (1902) tot leven bracht maakt Scorsese het punt dat filmmakers in zijn optiek de erfgenamen zijn van de oude illusionisten.
Scorsese heeft tevens het enorme geluk gehad dat hij Asa Butterfield én Chloë Grace Moretz nog vroeg in hun carrière kon strikken voor deze film. Beiden beschikken over een natuurlijke charme die goed afsteekt tegen de norse Georges Méliès, prachtig gespeeld door Ben Kingsley. De cast wordt aangevuld met enkele vertrouwde gezichten. Bijvoorbeeld Sacha Baron Cohen als de grappige doch kwetsbare stationschef. Een andere aangename verrassing is de aanwezigheid van horrorlegende Christopher Lee.
Met Hugo laat Martin Scorsese zien dat hij zich niet hoeft te beperken tot misdaadthrillers, maar dat hij ook in staat is om een vrolijke en nostalgische film te maken voor het hele gezin. Voor iedereen die ook maar een greintje liefde koestert voor het filmmedium is Hugo dan ook een dikke aanrader. Gezien de doelgroep duurt de film misschien iets te lang, maar het is en blijft een charmant stukje cinema.
Te zien op Pathé Thuis en SkyShowtime