Een jongeman raakt gefascineerd door het volgen van vreemdelingen op straat, maar dankzij deze obsessie belandt hij in benarde situaties.
Following is door Jordy Gomes op 4 december 2023 beoordeeld met een 6 / 10.
Een gerespecteerde regisseur die enkel met zijn naam mensen naar de bioscoop weet te trekken. Ik heb het natuurlijk over Christopher Nolan, die deze uitspraak dit jaar heeft bevestigd met zijn drie uur durende biografische film over de man achter de atoombom: Oppenheimer.
Terugkijkend in de tijd wordt Memento (2000) vaak beschouwd als de eerste film in Nolans oeuvre, maar deze titel is eigenlijk weggelegd voor het nog obscuurdere Following van twee jaar eerder. Nergens te vinden op een streamingservice en ook niet online te huren - daarom heb ik de film opgespoord op Blu-ray, om zo eindelijk definitief te kunnen zeggen dat ik elke film van Christopher Nolan bezit en heb gezien.
‘Nolans eerste film introduceert meteen een aantal van zijn meest kenmerkende elementen.’
Following is zo kleinschalig geproduceerd dat Nolan achter de schermen meerdere taken moest uitvoeren. Naast regisseur was hij ook schrijver, cameraman én verantwoordelijk voor de montage. De film probeert het maximale te bereiken met minimale middelen. Een mooi voorbeeld van doorzetten en je droom verwerkelijken.
Nolans eerste film introduceert meteen een aantal van zijn meest kenmerkende elementen. Neem bijvoorbeeld het feit dat Following niet in chronologische volgorde verloopt. Door aandachtig te kijken naar het lange of korte haar van ons hoofdpersonage, kun je zelf achterhalen wanneer scènes zich afspelen. Deze manier van tijdsmanipulatie zou Nolan in bijna al zijn volgende films hergebruiken.
Het verhaal van Following, dat gaat over een man die geobsedeerd raakt door het volgen van vreemdelingen, begint interessant. Je wilt weten wat er in zijn hoofd omgaat en zit gefascineerd te kijken als hij samen met een compagnon het criminele pad verkent. Toch ontbreekt er een zekere spanning, iets wat de huidige Nolan wél in de film had kunnen verwerken. De onervarenheid staat de film in de weg. Natuurlijk ligt dat niet aan Nolan, integendeel, zijn ambities waren simpelweg te groot voor deze eerste speelfilm. Het verhaal heeft potentie, mits beter uitgewerkt en voorzien van krachtigere personages.
Je kunt er niet aan ontkomen: Following is ongetwijfeld het minst opvallende werk uit Nolans filmografie. Begrijpelijk, gezien het bescheiden budget van zesduizend dollar. De meeste arthouse-films hebben veel meer te besteden. Dat Following überhaupt een voldoende scoort, is eigenlijk bewonderenswaardig, vooral als je kijkt naar de beperkingen waarmee Nolan moest werken. Het bewijst des te meer dat zijn creatieve vonk ook toen al genoeg was om het vuurtje te laten branden.