Nederland van een eeuw geleden, met daar overheen voorgelezen brieven van 'pap' aan Fiona, vele decennia later.
Dearest Fiona is door Rick Schuttinga op 13 december 2023 beoordeeld met een 8 / 10.
Het is de vreemde combinatie die direct de aandacht trekt: historische beelden met voorgelezen brieven van een slordige 75 jaar later. Dearest Fiona is geen speelfilm en geen documentaire maar een collage van archiefbeelden en -audio. Dat dit niet saai hoeft te zijn bewijst filmaker Fiona Tan.
De beelden stammen uit het Nederland van 1899-1934 en voert de kijker van Amsterdam naar Rotterdam; van Zeeuws-Vlaanderen tot de Zaanstreek; Barneveld en Arnhem; langs vissersdorpen als Volendam, Vlissingen en over de toen nog bestaande Zuiderzee.
‘De gigantische worp terug in de tijd voelt vreemd genoeg fijn vertrouwd.’
De focus ligt het meest op kijken, soms op luisteren en sporadisch bij beide tegelijk. De rustgevende en karakteristieke voice-over van Ian Henderson geeft je rust en houvast, toch verdrink je het merendeel van de tijd in de wereld van een eeuw geleden. Dearest Fiona roept steeds herkenning op, de gigantische worp terug in de tijd voelt vreemd genoeg fijn vertrouwd.
Xandra ter Horst voorziet de zwart-wit beelden af en toe van kleur; geheel groen, rood of blauw en soms een prachtige kleurexplosie die de beelden echt tot leven brengt. Grootaandeelhouder hierin is nog het meest sound designer Hugo Dijkstal die de geluidloze wereld met maar minimale geluiden dichterbij brengt. De foley is opvallend goed gedaan.
Dearest Fiona is een bijzondere film waarvan je erg kunt genieten. Fiona Tan - aan wie de brieven van vader Tan Soen Houw zijn geadresseerd - doet echt iets extra's door werelden samen te brengen op een aantrekkelijke en verrassende manier.
Geen idee wie een film als dit gaat zien in de bioscoop of later op een streamingdienst. Dearest Fiona hoort nog het meest thuis in een historisch museum. Maar sta je open voor dit experiment dan zul je er ongetwijfeld veel plezier aan beleven.
Te zien op Pathé Thuis