Caïro, zomer 2013, 2 jaar na de Egyptische revolutie. Tijdens de afzetting van de islamitische president Morsi baant een politietruck vol gedetineerde demonstranten zich een weg door de gewelddadige protesten. Kunnen de gedetineerden hun uiteenlopende politieke en religieuze achtergronden overbruggen?
Clash is door Rick Schuttinga op 8 oktober 2016 beoordeeld met een 6 / 10.
Clash toont een prima uiteenzetting van een dag tijdens de afzetting van de islamitische president Morsi. Maar echt indrukwekkend wordt het helaas niet. Een arrestantentruck vol tegenstanders; kinderen, ouderen, mannen en vrouwen. Dat moet een heksenketel zijn, maar dat is niet wat Clash toont.
‘Dat moet een heksenketel zijn, maar dat is niet wat Clash toont.’
De strijd tussen de politieke tegenstanders is maar zeer matig uitgevoerd. Het komt soms tot een opstootje, maar het blijft te braaf. Eigenlijk hebben de twee partijen vrij snel een ongeschreven wapenstilstand getekend.
Clash is in de visuals te laf en weet daardoor niet door te dringen. Weet bij vlagen te interesseren, maar is te vaak saai en kabbelt soms doelloos voort. Voor een propvolle arrestantentruck is Clash geen moment claustrofobisch en daardoor ook niet verontrustend.
Uiteindelijk wilt Clash een mooi verhaal vertellen: dat iedereen anders is, maar dat we moeten leven met elkaars denkwijze. Laat de ander in zijn waarde, ook al is dat soms heel moeilijk. Clash gaat dan ook over menselijkheid. De manier is origineel, de uitvoering mist een punch. Met een schitterende ontknoping, die maakt een hoop goed, maar de opbouw verdient simpelweg meer impact.