Anas is een rapper die gaat werken als docent in een cultureel centrum in Casablanca. Samen met zijn leerlingen maken ze ieder hun eigen muzikale reis.
Casablanca Beats is door Rick Schuttinga op 26 augustus 2022 beoordeeld met een 7,5 / 10.
Casablanca Beats voelt een beetje als een rap-musical. Dat klinkt onaantrekkelijk, maar is het zeker niet! Het is ook niet zo dat de jongeren hun dialogen zingen, maar in hun raps kunnen ze gevoelens en meningen - die eerder zijn besproken in discussies - tot leven brengen. De film vertelt een verhaal door middel van muziek, dans en rap, niet zozeer door een overheersende rode draad van begin tot eind. De vertelling is anders, maar heeft een krachtige uitwerking. Regisseur Nabil Ayouch neemt ruim de tijd voor de muziek, de teksten en de gesprekken onderling.
Dit is de reden dat je film kijkt: om andere culturen, talen en gebruiken te ontdekken. Met een krachtige boodschap, met aanstekelijke en overtuigende raps. Vol zelfexpressie. Casablanca Beats bespreekt ook religie, emancipatie en onderdrukking. En niet even terloops, maar door middel van gedurfde meningen en verbale confrontaties. Toch wordt het geen moment een aanklacht. De jongeren praten over moeilijkheden, maar de film wordt nooit negatief of somber.
‘Casablanca Beats is een film waar een hoop jongeren zich door gesterkt voelen.’
Het is opmerkelijk dat Casablanca Beats de Marokkaanse inzending was voor de Oscars dit jaar. Er blijft namelijk geen onderwerp onbesproken en er is veel weerwoord tegen gevestigde standaarden. Om dan toch deze film te kiezen toont een veelbelovende blik naar de toekomst. Over verandering door (en voor) nieuwe generaties.
Casablanca Beats is een film waar een hoop jongeren zich door gesterkt zullen voelen. Niet alleen Marokkaanse, maar jongeren wereldwijd. De boodschap dat je voor jezelf moet kiezen en je niet moet laten vormen in een keurslijf dat anderen voor je bepalen zal veel worstelende jongeren aanspreken.
Te zien op Pathé Thuis en Sooner