Wanneer Milla en de rebelse Moses elkaar bij toeval ontmoeten, ontstaat er direct een bijzondere band tussen de twee tegenpolen. Haar ouders zijn echter in shock.
Babyteeth is door Rick Schuttinga op 21 augustus 2020 beoordeeld met een 7,5 / 10.
Hoewel de opening van Babyteeth en de kennismaking tussen Milla en Moses iets te snel wordt opgezet is de verdere groei van hun relatie geloofwaardig.
"Die jongen heeft problemen. - Ik ook." is een dialoog tussen moeder en dochter. Het zet je aan het denken: we zijn zo vaak geneigd te oordelen op uiterlijk. En hoewel Moses er inderdaad belabberd uitziet blijken de vooroordelen (met wat sturing) onterecht. En Milla lijkt een schattige tiener, maar ook zij heeft haar problemen.
Goed om te zien dat niet alles met medicijnen is op te lossen. Mensen raken verslaafd en het verandert hen. Hiermee kom je gelijk bij onevenwichtige moeder Anna en ruggengraatloze vader Henry. Hun enige rol is ouderschap, maar met een eigen leven in de kreukels is dat nog best ingewikkeld.
‘We zijn zo vaak geneigd te oordelen op uiterlijk.’
Het laatste feestmaal oogt ongemakkelijk. Alsof iedereen met een filmrol(letje) is uitgenodigd, terwijl daar geen reden voor is. De zwangere overbuurvrouw waarmee Henry pas een paar woorden heeft gewisseld, de muziekleraar van Milla en de verdwaalde vioolleerling die kwam aanwaaien. Voor het verloop van het verhaal blijkt het wel goed uit te komen, maar het is te simpel bedacht.
De film stuurt je alle kanten op in emoties; grappig, herkenbaar, authentiek, hartverwarmend en emotioneel. Daarnaast is Babyteeth cinematografisch sterk. De passende soundtrack neemt een mooie rol in de film in. En het eindshot is mooi; daar is over nagedacht, één geheel met de film.
Te zien op Prime Video, Pathé Thuis, NPO Plus en CineMember