Tiener Sophie en haar dertigjarige vader Calum gaan op vakantie naar Turkije. Een lome zomer waar onderhuids meer speelt dan zichtbaar is.
Aftersun is door Rick Schuttinga op 9 februari 2023 beoordeeld met een 8,5 / 10.
Na drie korte films komt regisseur Charlotte Wells met haar indrukwekkende debuut Aftersun. In dit ogenschijnlijk onschuldig vakantieportret maakt Frankie Corio haar acteerdebuut als Sophie, de tienerdochter van Calum (Paul Mescal).
Hoewel de film je laat verlangen naar eigen jeugdvakanties - met heerlijk bijpassende soundtrack - is Wells' verhaal behoorlijk diepgaand. Calum worstelt buiten het zicht van Sophie met zichzelf. Met het juiste masker op is Calum een toffe vader, relaxed en zorgzaam. Ondertussen doet Sophie onderzoek naar haar identiteit met hints naar haar seksualiteit. De twee hebben echte vader-dochter chemie.
De intro laat goed zien dat Aftersun vertelt over vroeger. Deze opening komt later perfect terug wat nogmaals bevestigd dat de vakantie een jeugdherinnering is van Sophie.
‘...van grote schoonheid.’
Er is een onderliggende zwaarte voelbaar. Deze is subtiel met toch voldoende duidelijk. Voorop is toch vooral ingetogen vreugde te vinden; precies de sluimering waarnaar Wells op zoek lijkt te zijn. Aftersun kun je makkelijk een tweede keer kijken, wetende hoe de vork in de steel zit vallen meer details op, dan worden de subtiele emoties goed zichtbaar. Normaal maakt een film een tweede keer vaak minder indruk, in dit geval weet het de eerste keer te overtreffen.
De cinematografie door Gregory Oke is prachtig. Met veel aandacht voor compositie. Shots die om lengte vragen krijgen dat ook. Soms lijkt een camerastandpunt wat vreemd, tot je ziet wat Oke voor ogen heeft. De opname met de camcorder in de hotelkamer, die we live volgen op televisie, vervolgens via de weerspiegeling in diezelfde uitgeschakelde tv en via stroken aan de zijkant van het scherm; een enkel shot van grote schoonheid.
Te zien op Pathé Thuis