Door de oorlog moet een Joodse juwelier zijn winkel noodgedwongen overdragen aan zijn medewerker. De relatie met de medewerker en diens vrouw verandert op dramatische wijze.
Adieu Monsieur Haffmann is door Rick Schuttinga op 28 maart 2022 beoordeeld met een 7,5 / 10.
Na een kleine vijftien minuten heb je al door wat voor film Adieu Monsieur Haffmann gaat worden. Een afspraak tussen een smid en zijn leerling wat later geheid voor een paar conflicten zal zorgen. Je voorziet geen dramatische keuzes, de bekende bergen en dalen en de vertrouwde happy end. Naast de twee mannen krijgt Blanche, met haar onnozele en lege blik opvallend veel schermtijd waardoor je het vermoeden krijgt dat zij nog voor problemen gaat zorgen.
De Fransen houden van dramafilms welke zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Talloze voorbeelden zijn te noemen, maar aan het begin doet Adieu Monsieur Haffmann denken aan Un Sac de Billes (2017). Dit keer is het de pop van de dochter van Joseph die in de ontknoping vast en zeker terugkomt in een emotioneel wederzien.
‘Sterke wendingen door logische en realistische keuzes; in verhaal én personage-ontwikkeling.’
Je leest het al: gissen, zelf invullen en vermoedens; het blijken allemaal onterechte aannames te zijn. Adieu Monsieur Haffmann moet even op gang komen, maar gaat een heel andere weg in dan verwacht. In het begin is het zoeken wat de verhaallijn gaat worden en het geheel moet even warmdraaien, maar eenmaal op gang is de opbouw zeer goed. Verwacht sterke wendingen door logische en realistische keuzes; in verhaal én personage-ontwikkeling.
De film draait om de driehoeksverhouding tussen de Joodse Joseph Haffmann, leerling François Mercier en diens vrouw Blanche. Een zeer geslaagde en doelgerichte focus. En alle drie even belangrijk. Haffmann is ruggengraatloos, Blanche een teder popje en François een zachtaardige man; je denkt het drietal al snel te doorgronden, maar niets is minder waar. Los van de geloofwaardige persoonlijke beslissingen bevat het verhaal een relevante connectie tussen juwelen en collaboreren. Over geloven, vertrouwen en kiezen; kiezen voor het juiste.
Te zien op Pathé Thuis