Edward loopt door het leven met zijn blik op de grond gericht. Zo min mogelijk opvallen en drukke ruimtes vermijden, dat is de mantra van de nerveuze aspirant-acteur. Door zijn gezichtsmisvormingen voelt hij zich een buitenstaander in de drukke betonnen jungle van New York; nagestaard en nagefluiserd door iedereen die hij op straat passeert.
A Different Man is door Leander den Boer op 19 oktober 2024 beoordeeld met een 7 / 10.
Dat verandert wanneer Edward de kans krijgt om het testobject te zijn van een experimenteel en baanbrekend onderzoek. De medische ingreep zorgt ervoor dat zijn gezichtsmisvormingen verdwijnen. Omdat niemand hem meer herkent, vindt hij zichzelf opnieuw uit. Edward is vanaf nu Guy (Sebastian Stan), een charmante makelaar die goed in de smaak valt bij vrouwen. Hij vertelt zijn omgeving, waaronder zijn buurvrouw en toneelschrijfster Ingrid (Renate Reinsve), dat Edward is overleden.
Ingrid, die een goede band had opgebouwd met Edward, besluit een toneelstuk te schrijven over het leven van de vriend die ze kwijt is geraakt. Ze begint een romance met Guy en ziet in hem de ideale persoon om Edward te vertolken in haar stuk. Maar dit verandert wanneer Oswald (Adam Pearson) binnen wandelt, een excentrieke en charismatische man met gezichtsmisvormingen die geboren lijkt om de rol van Edward te spelen.
‘Een tamelijk bizarre, maar bovenal intrigerende studie naar de wisselwerking tussen uiterlijk en innerlijk.’
Een nogal complex verhaal dus, dat direct herinneringen oproept aan The Substance, de grandioze body horror van eerder dit jaar. Die film ging over transformatie als middel om te voldoen aan maatschappelijke verwachtingen. A Different Man onderzoekt soortgelijke thematiek. Het gaat om het voldoen aan de verwachtingen om je heen. Het lukt Edward niet zijn plek te vinden in de drukte van New York, en hij denkt dat fysieke transformatie daar verandering in brengt. Na zijn medische ingreep merkt hij echter dat hij als Guy nog steeds niet helemaal weet te aarden. Hij valt misschien goed bij de vrouwen, maar echte vriendschappen weet hij niet te maken. Van binnen blijft hij de nerveuze en schichtige Edward.
Daar wordt hij extra mee geconfronteerd door Oswald, die ondanks zijn gezichtsmisvormingen de sfeermaker op elk feestje is en het beste uit zijn leven haalt. Guy begint zich steeds meer af te vragen of hij als Edward een buitenstaander was door zijn misvormde uiterlijk of dat dit door zijn gespannen karakter kwam. A Different Man is een tamelijk bizarre, maar bovenal intrigerende studie naar de wisselwerking tussen uiterlijk en innerlijk.
Het is boeiend om te zien hoe regisseur Aaron Schimberg, die zelf geboren is met een gezichtsmisvorming, zijn eigen ervaringen verweeft in de film. Hij laat Adam Pearson, een acteur met neurofibromatose, de show stelen als de excentrieke Oswald. Het verhaal neemt ook na zijn entree een aantal verrassende wendingen, maar het voelt op een gegeven moment alsof Schimberg niet meer helemaal weet hoe hij een einde moet breien aan zijn film. Dat is zonde want daarmee raakt de centrale boodschap van de film, dat echte transformatie van binnen plaats moet vinden, ondergesneeuwd.
De acteerprestaties van de drie centrale acteurs, met name Adam Pearson en Sebastian Stan, maken daarentegen veel goed. Ze vertolken op mooie wijze de rollen van complexe personages die niet gemakkelijk te doorgronden zijn. De muziek van Umberto Smerilli is ook het benoemen waard. Vanaf de opening credits verplaatst het de kijker in een haast droomachtige wereld, passend bij het absurde verhaal. Regisseur Schimberg neemt weliswaar een bocht te veel in zijn complexe film, maar de boeiende materie zorgt voor genoeg gespreksstof bij de nazit.