Een Venezolaanse stedenbouwkundige en een danseres uit Barcelona reizen van Spanje naar de Verenigde Staten om samen een nieuw leven te beginnen. Maar op het vliegveld worden ze door de douane geselecteerd voor ondervraging.
Upon Entry is door Rick Schuttinga op 22 september 2023 beoordeeld met een 6 / 10.
Waarom pakt het ene je wel en het andere niet? In het geval van Upon Entry kom je uit bij de personages. Elena en Diego zijn precies de personen die ze moeten zijn, maar wat ze doorstaan maakt geen grootse indruk. Je voelt beiden wel en je begrijpt hun keuzes; er is ook geen dader of slachtoffer.
Upon Entry gaat voorbij in een consistente, subtiel stijgende lijn. Schrijvers en regisseurs Alejandro Rojas en Juan Sebastián Vasquez werken heel bewust toe naar een ontknoping, een conclusie die alle kanten op kan gaan. Helaas kiezen de makers voor die ene anticlimax.
‘Misschien heeft dit er wel nooit ingezeten.’
De keuze voor een andere ontknoping zou overigens geen wereld van verschil maken. Upon Entry is als drama/thriller voldoende boeiend, maar reuze spannend wordt het niet. Wat het stel overkomt weigert gewoonweg onder de huid te kruipen.
Dit is een lastige film om te bespreken. Het geeft je weinig om mee te werken, om iets van te vinden, om te bespreken. Ook al is er (afgezien van de ontknoping) weinig mis met de film, bijzonder wordt het niet, en misschien heeft dat er wel nooit ingezeten. Upon Entry houdt je samen met Elena en Diego gegijzeld in een klein ruimte. Na vijf kwartier word je losgelaten met een prima film, maar wel één die nooit voorbestemd was tot grootsheid.
Te zien op Pathé Thuis