Meilin is een zelfverzekerde, wat sukkelige 13-jarige die worstelt tussen twee werelden: haar moeders plichtsgetrouwe dochter blijven en opgroeien als tiener met alle ongemakken die daarbij komen kijken.
Turning Red is door Rick Schuttinga op 12 maart 2022 beoordeeld met een 6,5 / 10.
Het is 2002 in Toronto, Canada. De 13-jarige Meilin is superslim en haalt de beste cijfers van de klas. Als ze na school thuiskomt wordt de reden voor presteren duidelijk: haar veeleisende moeder. De moeder-dochterband is één van de centrale onderwerpen in Turning Red. De twee contrasterende karakters botsen continu. Sterke conflicten komen niet tot uiting door de stilzwijgende Meilin, maar de kijker voelt ze wel degelijk.
De verstikkende opvoeding van moeder Ming komt zeer krachtig over. Ze blijft echter onsympathiek, omdat ze geen moment enige menselijkheid krijgt; pas op het allerlaatst, maar dan is het te laat. Door haar persoonlijkheid laat ze dochter Meilin wel sterker uit de verf komen, al kan het de kijker niets schelen wat Ming overkomt in de ontknoping.
‘Bevat zeker wel die Pixar sprankeling, maar daaromheen zijn keuzes gemaakt die minder goed uitpakken.’
Zo'n bemoeizuchtige moeder is vragen om ongemakkelijke momenten in het leven van een tienermeisje in de pubertijd. Die momenten zijn grappig en herkenbaar. Zo gênant om dat publiekelijk te moeten ondergaan dat je knalrood wordt van schaamte en het liefst wilt oplossen in het niets.
Vader Jin zet een paar keer en heel kort een stapje naar voren en laat van zich horen; dan is zijn zachte karakter zichtbaar. Hij spreekt zich echter geen moment krachtig uit, want een bemiddelaar en oplosser komt de verhaalvoortgang niet ten goede.
Waarin Turning Red echt is geslaagd is de dynamiek van de vier meiden. Momenten als hechte vriendengroep werken uitstekend. Meilin (als mens of rode panda), Miriam, Abby en Priya. In alles zijn ze anders; persoonlijkheid, kledingkleur, enthousiasme, stem en lichaamsbouw. Als groep staan ze sterk, komen ze voor elkaar op, trekken ze zich niets aan van anderen en kiezen ze hun eigen plan. Hierin botst Meilin vooral: bij haar vriendinnen kan ze zichzelf zijn, eenmaal in de omgeving van haar moeder moet ze zich volledig aanpassen om aan de torenhoge maatstaven te voldoen.
Turning Red mondt uit in een on-Pixar grootse ontknoping. Een ordinair en vernietigend eindgevecht. De nuance, kleinschaligheid en subtiliteit mist. De introductie van Meilin's tantes is geen aanvulling op het verhaal, zij zijn alleen nodig om fysiek te helpen in het eindgevecht. Helaas overdreven en (veel) te groots, alsof het een actiefilm is. De film bevat op momenten zeker wel die Pixar sprankeling, maar daaromheen zijn best wat keuzes gemaakt die minder goed uitpakken.
Te zien op Disney+ en Pathé Thuis