Anora kreeg een Gouden Palm op het Cannes Filmfestival, werd overladen met daverende recensies en is volgens de bookmakers de absolute favoriet op dit moment bij de aankomende Oscars. Torenhoge verwachtingen dus voor de nieuwe film van Sean Baker. Maakt de film deze waar?
Anora is door Leander den Boer op 4 november 2024 beoordeeld met een 9 / 10.
Regisseur Sean Baker kennen we van zijn eerdere films over mensen in de marge van de Amerikaanse samenleving: een transgender straatprostituee in Tangerine (2015), een ex-stripper in The Florida Project (2017) en een uitgerangeerd pornoacteur in Red Rocket (2021). In zijn nieuwste film Anora volgen we opnieuw iemand uit de seksindustrie, namelijk de sekswerker Ani, bijgenaamd Anora.
In de nachtclub waar Anora (Mikey Madison) werkt ontmoet ze de zoon van een Russische oligarch, Ivan (Mark Eydelshteyn). De twee hebben een klik, en Ivan betaalt haar rijkelijk om zijn exclusieve escort te zijn. Ze besluiten al snel het huwelijksbootje in te stappen tijdens een feestvakantie in Las Vegas. Als de ouders van Ivan horen dat hun zoon met een ‘prostituee’ is getrouwd, sturen ze hun handlangers op de twee af. Ivan, bang dat hij terug naar Rusland moet, slaat op de vlucht. Hierop volgt een nachtelijke odyssee waarin Anora en de handlangers hem koste wat kost proberen te vinden.
‘Samen met Sean Baker creëert hoofdrolspeelster Mikey Madison een unieke film waarin hilariteit en tragiek elkaar in rap tempo afwisselen.’
Sean Baker heeft met Anora wederom een schot in de roos. De film is een heerlijke mix van tragiek en over-the-top humor en zit vol hilarische én schrijnende scènes. In de eerste helft van de film legt Baker vooral de focus op de extremen. We krijgen een kijkje in het leven van Anora, die nacht op nacht te maken heeft met perverse mannen en conflicten op de werkvloer, maar ook in het overvloedige leven van rijkeluiszoontje Ivan, dat bol staat van drank en drugs. Wanneer Ivan op de vlucht slaat, dwalen we samen met Anora en de handlangers steeds verder af naar de randen van de samenleving.
Het is te prijzen dat Baker in zijn films uitsluitend mensen volgt uit de schaduwwereld van de Verenigde Staten. De Amerikaanse seksindustrie en alles wat daarbij komt kijken is omvangrijk, maar wordt nog steeds behandeld als taboe. Baker probeert het stigma dat kleeft aan sekswerkers te doorbreken door te focussen op sterke en kleurrijke personages, zoals Anora. Hij schuwt de perverse prikkels in deze industrie niet, maar laat ook de vechtlust en daadkracht zien van de mensen die er werken.
Dat alles doet Baker in een razend tempo. De eerste helft van de film vliegt voorbij. De uitgebreide ontmoeting tussen Anora en de handlangers van Ivans ouders in het midden van de film is een heerlijke aaneenrijging van slapstick-humor en gewelddadige intermezzo’s. De film is bewust vaak zwaar over-the-top, maar weet ook indrukwekkende momenten van rust en reflectie in te bouwen. Het einde van de film, waarin Anora’s sprookje in duigen valt, is bijvoorbeeld een absolute emotionele mokerslag.
Het succes van Anora is voor een groot deel op het conto van Baker te schrijven, die de regie, het scenario, de montage en de casting verzorgde. Het is te hopen dat The Academy hem hiervoor beloont met een Oscar in een van de disciplines. Ook hoofdrolspeelster Mikey Madison schittert in de film. De jonge actrice steelt de show in elke scène. Ze laat niet over zich heen lopen als de vechtlustige Anora en houdt alle mannen om haar heen, van Ivan tot de handlangers, totaal onder de knie. We gaan ongetwijfeld nog veel meer van haar zien. Samen met Baker creëert Madison een unieke film waarin hilariteit en tragiek elkaar in rap tempo afwisselen. Een must see in de Nederlandse bioscopen!