Alleenstaande vader Victor draagt de zorg voor zijn tienerdochter Angela. Als zij samen met vriendinnetje Katherine vermist raakt is hij de wanhoop nabij. Drie dagen later duikt het duo plots op, maar zijn ze voorgoed veranderd.
The Exorcist: Believer is door Rick Schuttinga op 7 oktober 2023 beoordeeld met een 5,5 / 10.
De eerste helft van Believer bouwt goed op, met enge kippenvelmomenten wanneer Angela en Katherine steeds meer bezeten raken. Vanaf dat de rite gaat beginnen gaat het echter bergafwaarts, iets wat daarvoor eigenlijk al is ingezet met de introductie van Ellen Burstyn. Dan wordt de iconische muziek ingezet in een iets andere versie en heb je voor het eerst het idee dat je kijkt naar The Exorcist, daarvoor is het vooral een goed uitgevoerde horrorfilm over twee vermiste meisjes.
Het is heel logisch dat Blumhouse Burstyn heeft gevraagd om haar rol weer op te pakken als moeder van Regan, zonder haar is iedere connectie met The Exorcist (1973) verdwenen. Zonder Burstyn had Believer niet gemaakt hoeven worden, maar nu is het alsnog een overbodige film. Niet eigen, anders, bijzonder of memorabel.
‘Zonder Burstyn had Believer niet gemaakt hoeven worden, maar nu is het alsnog een overbodige film.’
Burstyn mag opdraven en algauw letterlijk afdruipen, het is een belediging. Dat ze meedoet lijkt vooral gedaan te zijn voor marketingdoeleinden, inhoudelijk heeft ze geen meerwaarde.
In de eerste helft zie je goed dat Blumhouse oprecht een serieus filmproject aan het maken is, maar gaandeweg kun je je niet aan indruk onttrekken dat The Exorcist: Believer gewoon weer draait om het verdienen van veel geld door mee te liften op vroeger succes.
The Exorcist was vijftig jaar geleden nieuw en is een halve eeuw later nog steeds iconisch. Believer is daarmee vergeleken als horrorfilm voldoende, maar als Exorcist-sequel niet goed. De daadwerkelijke duivelsuitdrijving bevat zweven en kotsen, maar is verder veel te braaf. Believer heeft niet genoeg connectie met The Exorcist. Het duo Angela en Katherine is leuk, zeker in de onderlinge connectie, dat dan weer wel.
Waarom moest Believer eigenlijk gemaakt worden? Om een nieuwe generatie aan de exorcisme-horror te krijgen? Laat hen het origineel zien, bepaalde films verouderen namelijk niet, dat zijn tijdloze klassiekers.
Te zien op Pathé Thuis en SkyShowtime