Schrijver Ben Mears (Lewis Pullman) keert terug naar het dorpje waar zijn ouders het leven lieten. In de tussentijd is Jerusalem's Lot onder de invloed geraakt van een mysterieuze nieuwe bewoner.
Salem’s Lot is door Vince Christiaans op 18 oktober 2024 beoordeeld met een 5,5 / 10.
Inmiddels is Stephen King één van de meest verfilmde auteurs ter wereld. Het gevolg is een collectie vol parels en drollen. Onder de parels kun je Carrie (1976), The Shining (1980), The Dead Zone (1983), Stand By Me (1986), The Shawshank Redemption (1994), The Mist (2007) en 11.22.63 (2016) rekenen. Draai de kwaliteitsstandaard om en je komt uit bij gedrochten als The Lawnmover Man (1992), The Langoliers (1995), Dreamcatcher (2003) en The Dark Tower (2017).
Het gros van de King-verfilmingen nestelt zich ergens tussen die twee extremen. Hier vind je aardigheidjes als Pet Sematary (1983), Cujo (1983), IT (2017), Gerald's Game (2017) en Doctor Sleep (2019). Bij het bekijken van de eerste helft dacht ik dat de nieuwe Salem's Lot hier zou belanden, maar uiteindelijk balanceert de film op het randje van de drollenbak.
‘De nieuwe Salem's Lot is een bloedeloos broddelwerkje.’
Jammer, want Salem's Lot is een prominent boek in Stephen King's oeuvre. Voordat regisseur Gary Dauberman zijn tanden in het verhaal zette, was het verhaal al tweemaal vermaakt tot miniserie, in 1979 en 2004. Het succes van de IT-films (2017-2019) zorgde een aantal jaren geleden voor een kleine opleving in King-land, met deze verfilming van Salem's Lot als vertraagd resultaat.
Dauberman's film heeft meer dan twee jaar op de plank gelegen bij Warner Bros. Het originele plan was een bioscooprelease in september 2022, maar uiteindelijk werd Salem's Lot ruim twee jaar later losgelaten op HBO Max. Er is speculatie dat Robert Eggers' Nosferatu (2025) iets te maken heeft met deze geruisloze release, maar het is overduidelijk dat de studio vanaf het begin weinig vertrouwen had in deze film.
Dat is niet heel gek, want Salem's Lot is een bloedeloos broddelwerkje. In het begin lijkt Dauberman veel goed te doen. De setting en locaties zien er authentiek uit, Lewis Pullman is uitstekend als het hoofdpersonage Ben Mears, Makenzie Leigh is een charmante Susan en Bill Camp voorziet de film van enige vaderlijke warmte. Ook Alfre Woodard en John Benjamin Hickey zijn prima gecast als Dr. Cody en Father Callahan.
Toch is dat waar het bij blijft. Gary Dauberman haast zich door het plot, zonder zich te bekommeren om de personages. Dit is een dorp dat lijdt aan een infectie. Een vampier verandert langzaam alle inwoners in bleke bloedzuigers; moeders en dochters, vaders en zoons, ooms en tantes. Dat is horror waar Stephen King goed in is. In zijn boek maken we kennis met de mensen die het dorp maken tot wat het is. In de film is Jerusalem's Lot slechts een decor.
De dreiging van hoofdvampier Barlow (Alexander Ward) en zijn hulpje Straker (Pilou Asbæk) wordt tenietgedaan door hun afwezigheid. Nu zijn vampiers al redelijk uitgemolken, maar ze zijn zelden zo saai als hier. Er wordt nauwelijks een poging gedaan om Barlow te onderscheiden van andere filmvampiers. Zijn look is gejat van Nosferatu's Count Orlok, terwijl er van persoonlijkheid geen sprake is.
Daarnaast ziet Salem's Lot er verrekte goedkoop uit. Afgezien van de scènes die in het dorp zelf zijn opgenomen zien de meeste locaties eruit als armzalige sets. Het probleem wordt verergerd door een lelijk kleurenfilter, waardoor de hele film lijkt te zijn ondergedompeld in een glas bier. Nu is een laag budget voor geen enkele film een doodvonnis, maar Salem's Lot mist meer dan alleen een budget.
Te zien op HBO Max