Wanneer gewone vogels de inwoners van het kustdorpje Bodega Bay beginnen aan te vallen gaan Melanie Daniels (Tippi Hedren) en Mitch Brenner (Rod Taylor) op zoek naar een uitweg.
The Birds is door Vince Christiaans op 2 september 2020 beoordeeld met een 8,5 / 10.
Na alle moeilijkheden van dit jaar kan een vogelplaag er ook nog wel bij. The Birds van regisseur Alfred Hitchcock laat zien wat er zou gebeuren als onze gevederde vrienden zich tegen ons keren. Het resultaat is niet mals. Wat begint met wat onschuldig gepik eindigt in een dodelijke golf van vogelgeweld.
'The Master of Suspense' doet zijn naam eer aan met deze klassieke thriller. De film begint met een toevallige ontmoeting tussen Melanie (Tippi Hedren) en Mitch (Rod Taylor) in een vogelwinkel. Het is het begin van een obsessie die Melanie naar het kustdorpje Bodega Bay voert, pas na deze lange introductie wordt de spanning opgevoerd.
‘De wijze waarop de zorgen van alledag worden overschaduwd door rampspoed raakt vooral in 2020 een gevoelige snaar.’
De absolute chaos laat dus lang op zich wachten. The Birds neemt de vorm aan van een romantische Hollywoodproductie, voordat de relatieperikelen van Melanie en Mitch volledig worden verstoord. De wijze waarop de zorgen van alledag langzaam worden overschaduwd door rampspoed raakt vooral in 2020 een gevoelige snaar.
Dat betekent niet dat de centrale liefdesrelatie niet in verband staat met de vogelaanvallen. Op thematisch niveau lijken de aanvallen een reflectie te zijn van de opschudding die Melanies komst veroorzaakt in Mitch zijn geordende leventje. Vooral omdat Melanie er als personage een aantal stalker-achtige trekjes op nahoudt.
Haar bezetenheid met Mitch lijkt een parallel te hebben achter de schermen. Zo onthulde Tippi Hedren onlangs dat Alfred Hitchcock tijdens de productie van The Birds een sadistische obsessie voor de actrice ontwikkelde. Deze verhalen werpen een ander licht op de scènes waarin Tippi's personage wordt overrompeld door agressieve vogels.
Als thriller is The Birds echter een pareltje. Al zijn de effecten nu wel verouderd. Vooral de mechanische vogels en de beeldprojecties zullen in 2020 niemand meer overtuigen, maar de film zit vol iconische beelden. Neem bijvoorbeeld het moment waarop een vlucht vogels uit een open haard barst of de scène waarin een groep raven zich verzamelt op een klimrek.
Om de film van nog meer mysterie te voorzien, wordt de reden achter de vogelaanvallen nooit onthuld. The Birds heeft een open einde. Als kijker weet je niet of de wereld ooit nog hetzelfde zal zijn. Het is een troosteloze laatste noot die vooral in ons huidige coronatijdperk extra zal weerklinken.
Te zien op Pathé Thuis en SkyShowtime