De broers Serge en Paul gaan met hun partners uit eten. Ze moeten iets bespreken over hun kinderen. Die hebben namelijk iets verschrikkelijks op hun geweten.
Het Diner is door Rick Schuttinga op 14 november 2013 beoordeeld met een 5 / 10.
Een gevoel van boosheid. Zo verlaat ik de bioscoopzaal bij de start van de aftiteling. De makers (of schrijver Herman Koch) meent toch niet dat dit het is.
Vooral frustratie omdat de film echt goed is. Zeker de diner scènes zitten heerlijk in elkaar. De ongemakkelijke gesprekken, 2 stellen die eigenlijk niet samen willen zijn en de onwijs irritante gastheer in zijn groene pak.
‘Acteurs die in de camera kijken geven je het gevoel van aanwezigheid.’
De voice-over van Jacob Derwig (Paul) geeft je als kijker het gevoel dat je vanuit zijn perspectief het verhaal beleefd. Hoe gaat hij om met de toekomst van zijn zoon. En maakt het eventuele premierschap van Serge iets uit voor zijn beslissing?
Maar ook acteurs die in de camera kijken geven je het gevoel van aanwezigheid. Daarnaast wordt het nonchalante karakter van Paul sterk neergezet door Jacob.
Maar dan het einde. Ik kan je vertellen; open eindes zijn niet aan mij besteed. Dat bewijst Het Diner wel.
De film werkt op meerdere niveaus en via zijstraten naar de clue toe. Hoe frustrerend is het dan dat die er niet is. Alsof het budget op was. "Cut!" schreeuwt de director. "De film staat erop." Jacob verbaast: "Maar het script heeft nog 3 pagina's."
Te zien op Pathé Thuis