Everything Everywhere All at Once

2022

6,5
Recensie Everything Everywhere All at Once (2022)

Evelyn heeft samen met haar man Waymond een onsuccesvolle wasserette, een rebellerende dochter en een belastingaangifte die maar niet lijkt te eindigen. Exact op het moment dat het allemaal te veel wordt, verscheurt het universum in een multiversum.

Everything Everywhere All at Once is door op 13 mei 2022 beoordeeld met een 6,5 / 10.

Everything Everywhere All at Once is knettergek. De veelal lovende reacties zijn opvallend, omdat reguliere filmkijkers niet snel iets onconventioneels omarmen. De gekte is een groot plus- en minpunt van de film. Everything Everywhere is uniek en de makers zetten echt iets anders neer dan doorsnee. Uiterst creatief. Veel lof voor het script en de editing. Het is bewonderenswaardig dat schrijvers en regisseurs Dan Kwan en Daniel Scheinert dit kunnen creëren - de twee mannen zijn trouwens ook de makers van Swiss Army Man (2016), over vreemd gesproken.

Toch is het geheel een chaos en een vermoeiende zit. Geen nare kijkervaring, maar ook niet plezant. De kijker krijgt maar een paar momenten om tot rust te komen. Bizarre films zijn mij welbekend, graag zelfs; hoe gekker hoe beter. Maar Everything Everywhere All at Once heeft achter de knotsgekke achtbaanrit niet veel te bieden. Evelyn Wang (Michelle Yeoh) is continu in strijd met alles en iedereen. Alle scènes lijken ook op elkaar. Er is nauwelijks karakteropbouw en geen enkel personage is innemend. Het is goed zoeken naar het plot en deze wordt pas aan het einde duidelijk - vermoedelijk een metafoor voor het leven; je geliefden loslaten, leven en laten leven en geloven in jezelf.

‘Is uniek en de makers zetten echt iets anders neer dan doorsnee. Uiterst creatief.’

Durf en humor zit er zeker in, soms zeer gewaagd kijkende naar de buttplugs. Komedie is echter moeilijk en zeer persoonlijk. Aan de bioscoopzaal te merken kunnen de meeste dit wel waarderen, maar het voelt toch vooral plat en makkelijk. Part 3, 'All at Once' slaat gezien de inhoud nergens op en dan blijken de twee voorgaande hoofdstukken achteraf gezien ook geen meerwaarde te hebben.

Everything Everywhere is bijzonder, want ondanks de minpunten is het wel een film die je gaat groeien. De creativiteit en durf is fantastisch, maar het zal voor altijd bij één keer kijken blijven. Als Kwan en Scheinert hiermee filmkijkers aan de vreemdere films krijgen is dat een grote winst, want buiten het gewone is zoveel fantastisch te zien. Iets minder mainstream en een klein stapje buiten de comfortzone.

Te zien op Pathé Thuis

Collectie: Oscar-winnaars beste film

Plus- & minpunten

Samengevat de plus- en minpunten van Everything Everywhere All at Once:

Pluspunten Everything Everywhere All at Once

Knettergek, Zet iets anders neer dan doorsnee, Uiterst creatief, Veel lof voor script en editing, Durf en humor, Bijzonder, De film gaat je groeien, Posterontwerp, Ke Huy Quan (als Waymond Wang) is het jongetje Short Round uit Indiana Jones and the Temple of Doom

Minpunten Everything Everywhere All at Once

Gekte, Chaotisch, Vermoeiende zit, Geen plezante kijkervaring, Continue strijd met alles en iedereen, Alle scènes lijken op elkaar, Nauwelijks karakteropbouw, Zoeken naar plot, Drie hoofdstukken

Nuttige recensie

7 / 7 personen vinden deze recensie van Everything Everywhere All at Once nuttig. Vind jij deze recensie nuttig?

Ja, vind ik nuttig
Nee, vind ik niet nuttig
Andere sciencefictionfilms en -series