Barbie's (Margot Robbie) perfecte leventje wordt ruw verstoord door een existentiële crisis. Samen met Ken (Ryan Gosling) verlaat ze Barbieland en gaat ze in de echte wereld op zoek naar de bron van haar problemen.
Barbie is door Vince Christiaans op 7 augustus 2023 beoordeeld met een 7 / 10.
Na jaren aan jongensspeeltjes werd het hoog tijd dat ook het bekendste stuk meisjesspeelgoed haar eigen film kreeg. Onder leiding van regisseur Greta Gerwig en hoofdrolspeelster Margot Robbie is het succes van de Barbie-film inmiddels definitief. Dit is niet alleen te danken aan de stupide Barbenheimer-hype, maar vooral aan het feit dat er eindelijk een blockbuster uitkomt die inzet op de nostalgische gevoelens voor meidenspeelgoed. Je kunt je voorstellen dat er uit de stallen van My Little Pony momenteel een oorverdovend hoefgetrappel klinkt, want dit succes zal niet alleen bij Barbie blijven.
De Barbie-film treedt in de voetsporen van The Lego Movie (2014); nog zo'n project waarvan de aankondiging in eerste instantie spottend werd ontvangen. Beide films weten echter te charmeren door het concept zelfbewust aan te vliegen. The Lego Movie en Barbie gaan namelijk niet alleen over het speelgoed, maar ook over de rol die het speelt in de levens van de kinderen én volwassenen in de 'echte' wereld. Bij Barbie komt daar nog eens de extra lading bovenop, aangezien de pop vanaf dag één een dubieuze bijdrage heeft geleverd aan de onrealistische schoonheidseisen voor vrouwen.
‘De boodschap is zo voor de hand liggend dat het de voor- en tegenstanders niet verder uiteen kan drijven, maar ook niet dichter bij elkaar zal brengen.’
Barbie gaat deze negatieve connotatie niet uit de weg. In plaats daarvan verwerken Gerwig en Robbie de positieve en negatieve kanten van de Barbiepop in het verhaal. Zelfs het doelloze bestaan van Ken als Barbies vriendje wordt op de hak genomen. In tegenstelling tot de verschillende Barbies, wiens banen variëren van president tot dokter, komen de Kens niet verder dan rondhangen op het strand in hun kleurrijke outfits. Gosling - een acteur die vast gewend is om als lustobject behandeld te worden - geniet zichtbaar van zijn rol als de ultieme onzekere himbo.
Qua vormgeving bevindt Barbie zich haast letterlijk op een roze wolk. Barbieland ziet er precies zo uit als je verwacht als je kijkt naar de plastic huisjes en voertuigen die sinds jaar en dag verkocht worden als accessoires voor de poppen. Zelfs de meest obscure elementen uit de Barbiegeschiedenis worden liefkozend in beeld gebracht. Van extravagante outfits tot de Barbiepoppen die zijn uitgefaseerd vanwege hun bizarre kenmerken. Fervente fans worden getrakteerd op een stortvloed aan knipogen en easter eggs. In dat opzicht heeft Barbie veel geleerd van het hele Marvel-circus.
Net als Barbieland begeeft de humor zich op een absurdistisch niveau. Alle vrouwen in Barbieland heten Barbie en alle mannen Ken, behalve Allan (Michael Cera). Daarnaast zijn de vleesgeworden poppen er heilig van overtuigd dat de uitvinding van de Barbiepop de 'echte' wereld heeft verlost van seksisme. De confrontatie tussen Barbie en de 'echte' wereld - in dit geval Los Angeles, dus niet bepaald representatief voor de echte 'echte' wereld - maakt de film tot een satire die helaas nooit echt op de lachspieren werkt en de grappen die wel aanslaan doen denken aan een bovengemiddelde Saturday Night Live-sketch.
Tot nu toe is de publieke reactie op Barbie erg verdeeld. Van fans die de film bejubelen als een historisch moment voor feministische media, tot haters die het niet kunnen verkroppen dat een onderwerp als seksisme überhaupt ter discussie komt in een bioscoopfilm over een speelgoedpop. De boodschap van Greta Gerwigs Barbie-film is echter zo voor de hand liggend dat het de voor- en tegenstanders niet verder uiteen kan drijven maar ook niet dichter bij elkaar zal brengen. Gelukkig is Barbie alsnog een buitengewoon opvallende zomerfilm, die voor de juiste doelgroep van onschatbare waarde zal zijn.
Te zien op HBO Max en Pathé Thuis