De Barbies en de Kens leven een zorgeloos leventje in Barbieland, waar roze de hoofdkleur is en elke dag bestaat uit dezelfde vrolijke rituelen, eindigend met een dansfeestje voor de meisjes. Tot prototype Barbie op een dag in een existentiële crisis terechtkomt.
Barbie is door Kurt Velghe op 23 juli 2023 beoordeeld met een 8,5 / 10.
Goede komedies in filmland, vooral in Hollywood dan, zijn op één hand te tellen. Het genre op zich wordt vaak verguisd, maar blijkt toch één van de moeilijkste genres te zijn om te beheersen. Ik kan jullie meteen geruststellen: Barbie is wel degelijk een goede komedie. De vele (heel vaak ook goeie) grappen volgen elkaar in sneltempo op. Maar wat deze film vooral onderscheidt van veel andere (goede) komedies, is de onderliggende boodschap. Net zoals de rest van de film wordt die ook niet heel subtiel gebracht, maar wel integer en oprecht. En dat is de grote verdienste van Greta Gerwig en haar fantastische cast, aangevoerd door supertalenten Margot Robbie en Ryan Gosling.
Van bij de openingsscène wordt de toon gezet. In een persiflage op en tegelijkertijd een eerbetoon aan de openingsscène van 2001: A Space Odyssey (1968) zien we hoe Barbie de redder werd van de kleine meisjes. Je voelt meteen dat dit iets speciaals wordt. Het eerste half uur zit je vooral naar een (geslaagde) komedie te kijken in een prachtig gemaakt Barbieland. Als zowel Barbie als Ken echter een existentiële crisis doormaken en naar de echte wereld trekken, verandert de toon. Geen paniek, de grappen en grollen blijven overvloedig aanwezig. Dat Gosling een goeie komische timing heeft, wisten we al en hier laat hij dat nog maar eens zien (zijn musical-intermezzo is grandioos). Alleen de intermezzo's met de hoge bonzen van Mattel vond ik bij momenten wat te veel van het goede.
‘De perfecte mix tussen humor en bewustwording doet de film boven zichzelf uitstijgen.’
Geleidelijk aan sluipt een soort weemoed doorheen de film, een gevoel van 'has been'. De wereld waarin Barbie denkt te leven, bestaat niet. Er is van alles aan de hand in de echte wereld die niet oké is. Oude mensen kunnen wel degelijk mooi zijn, mannen en vrouwen zijn anders maar toch ook weer zo gelijk. Meer nog, we zijn allemaal gelijk, ongeacht onze geaardheid, ras of kleur.
De humor blijft echter de bovenhand houden, maar het is die perfecte mix tussen humor en bewustwording die de film boven zichzelf doet uitstijgen. Daar zit Greta Gerwig zeker voor iets tussen. Ze is er zowaar in geslaagd een genietbare blockbuster af te leveren mét een duidelijke boodschap. En iedere man die zich hieraan ergert, moet toch eens bij zichzelf te rade gaan... als je het mij vraagt.
Te zien op HBO Max en Pathé Thuis