Een groep zogenaamde criminelen ontvoert de twaalfjarige ballerina Abigail, de dochter van een machtig figuur in de onderwereld, maar ze is niet zo schattig als ze lijkt.
Abigail is door Jordy Gomes op 3 mei 2024 beoordeeld met een 7 / 10.
Soms stuit je op een film die speciaal voor jou lijkt te zijn gemaakt. Dat gevoel overviel me bij het zien van Abigail. Het regisseursduo van Radio Silence weet opnieuw een boeiende horrorfilm te creëren met een komisch randje, iets wat ze eerder al succesvol deden met Ready or Not (2019).
Het verhaal draait om criminelen die een onschuldig meisje ontvoeren, om er vervolgens achter te komen dat ze een vampier is. De personages krijgen weinig diepgang en worden net genoeg uitgewerkt zodat je ze kunt identificeren, maar ze dienen uiteindelijk vooral als voer voor de tanden van Abigail. Op dat vlak krijg je waar voor je geld; op heerlijk overdreven wijze wordt er liters bloed verspild, alles met een knipoog naar de kijker.
‘Alisha Weir weet de perfecte balans te vinden tussen het schattige meisje en de verknipte vampier.’
Toch zitten er in Abigail ook genoeg spannende momenten, voornamelijk veroorzaakt door het titelpersonage zelf. Alisha Weir weet de perfecte balans te vinden tussen het schattige meisje en de verknipte vampier. Het is bewonderenswaardig hoe ze binnen bepaalde scènes moeiteloos overschakelt van onschuldig naar sadistisch. Ze is iemand die met haar prooi speelt voordat ze de genadeklap uitdeelt. Ik geloof dat deze jonge actrice een glansrijke toekomst tegemoet gaat.
Abigail omarmt de absurditeit van de situatie en verandert zo in een vermakelijke horror/komedie. De potentie van het concept wordt volledig benut, waardoor je een film krijgt die simpelweg aan de verwachtingen voldoet. Dit is een ideale aanrader om samen met vrienden te bekijken.
Te zien op Pathé Thuis en SkyShowtime