Wanneer de jonge telefoniste Fay (Sierra McCormick) een verontrustend signaal ontvangt schakelt ze de hulp in van de lokale diskjockey Everett (Jake Horowitz) om de bron van het geluid te achterhalen.
The Vast of Night is door Vince Christiaans op 17 augustus 2020 beoordeeld met een 8 / 10.
The Vast of Night opent met een knipoog naar The Twilight Zone (1959), Rod Serlings iconische tv-serie waarin normale mensen terechtkomen in bizarre situaties door toedoen van o.a. buitenaardse wezens, demonen, geesten of paranormale objecten. Deze introductie zet de toon voor een indrukwekkende debuutfilm van schrijver/regisseur Andrew Patterson.
Ondanks het piepkleine budget ziet The Vast of Night er zeer gelikt uit. Patterson schetst in het eerste halfuur een overtuigend beeld van een klein Amerikaans dorp in de vroege jaren '50. Door middel van uitgesponnen dialogen en verschillende interacties met dorpsgenoten raken we bekend met de hoofdpersonages Fay en Everett.
Everett droomt van een radiocarrière in een grote stad, terwijl Fay beschikt over ongebreidelde nieuwsgierigheid. Het zijn deze eigenschappen die het duo motiveren om op zoek te gaan naar de afkomst van een mysterieus signaal dat hun werkzaamheden in het radiostation en de telefooncentrale verstoort.
Onderweg maakt de film ons bewust van de technologische vooruitgang die de mensheid sinds 1950 heeft doorgemaakt. Zo bespreekt Fay een krantenartikel dat hedendaagse technologieën, zoals videobellen en routeplanners, voorspelt. Vervolgens zien we het duo op een bijna instinctieve manier omgaan met de, in onze ogen, onhandige apparatuur van hun tijd.
Het is dit oog voor detail dat The Vast of Night tot een bijzondere debuutfilm maakt. Patterson vertelt veel, zonder te veel te laten zien. In één spannende scène vertelt een anonieme beller tijdens Everetts radioprogramma over zijn ervaringen met neergestorte UFO's. Tijdens de meest prikkelende delen van zijn verhaal gaat het beeld op zwart, waardoor we worden gedwongen om onze verbeelding te gebruiken.
Het is een simpele, maar uitermate effectieve manier om de kijker te betrekken bij het mysterie dat aan het hart ligt van The Vast of Night. Want hoewel het einde een vrij definitief antwoord lijkt te geven over het UFO-fenomeen, zorgt Patterson er alsnog voor dat er genoeg ruimte is voor interpretatie, zodat iedereen de film op een andere wijze kan verwerken.
In het kort, The Vast of Night maakt meer met minder. Dit is een visueel inventieve film, die ondanks het onderwerp ook kijkers met een aversie tegen sciencefiction zal aanspreken. Verwacht geen effectenspektakel, maar een sobere, karaktergedreven film met verrassend veel diepgang.
Te zien op Prime Video