Gebaseerd op Amerikaanse tijdschriften á la de New Yorker en de vrijheid van journalisten om hun verhalen te schrijven, brengt The French Dispatch op aparte wijze drie verhalen tot leven die zich afspelen in een fictief Frans stadje.
The French Dispatch is door Tom Mulder op 24 oktober 2021 beoordeeld met een 8 / 10.
Vergeleken met eerdere Anderson films zoals The Grand Budapest Hotel doet het verhaal er in The French Dispatch minder aan toe. 'Style over substance', kun je wel stellen. Het is een raamvertelling over hetzelfde Franse stadje maar niet meer dan dat. Er is geen film meer Wes Anderson dan zijn nieuwste werk, want al zijn kenmerkende filmstijlen zitten erin verwerkt. Claymation, pamfletten die het hele scherm opvullen, Bill Murray, horizontale camerabewegingen. Genoeg om de fans van hun stoel te doen laten vallen. Dat is één ding wat je moet toegeven aan Anderson: hij weet precies wat hij doet.
‘The French Dispatch is een onuitputtelijke goudmijn voor fans van Wes Anderson.’
Wanneer een regisseur zijn of haar favoriete cast uit de kast trekt, kun je je afvragen of de juiste acteur per se in de juiste rol is gestopt. Die twijfel wil ik meteen wegnemen, want dat is bij The French Dispatch totaal niet het geval. Iedereen is eigenlijk perfect voor de rol en het is knap als iemand erboven uit steekt. Dat lukt Adrien Brody en Jeffrey Wright wel. Zij stelen wat mij betreft de show op een manier die de aparte verhalen leven inblazen. Een punt van kritiek en ontzag tegelijkertijd is dat de film ontzettend veel (ingewikkelde) tekst bevat, wat soms moeilijk bij te houden is als je bijvoorbeeld in de voorste drie rijen zit. Maar wanneer je alle pop culture referenties eruit kunt halen, merk je dat deze film erg goed in elkaar steekt.
The French Dispatch is een onuitputtelijke goudmijn voor fans van Wes Anderson. De rest van het publiek zal verdeeld worden tussen meegenieters, twijfelaars en afkrakers. Je moet ervan houden. Want de film brengt zoveel op het scherm dat je met enige moeite bijhoudt wat er allemaal gebeurt. En het is een heel sterk geval van 'style over substance'. Het verhaal doet er niet zo zeer toe. Het is zonde dat zo'n kwalitatieve film simpelweg niet voor iedereen is gemaakt. Dit is een schilderij waarin je elke keer nieuwe dingen ontdekt.
Te zien op Disney+ en Pathé Thuis