In een donker en regenachtige Gotham City worden politieke figuren vermoord. Bruce Wayne (Robert Pattinson) wordt hierdoor gedwongen kritisch naar zijn familiegeschiedenis te kijken en gaat als zijn alter ego Batman speurend door de stad op zoek naar de moordenaar die hem met raadsels uitlokt.
The Batman is door Tom Mulder op 5 maart 2022 beoordeeld met een 8,5 / 10.
Matt Reeves' The Batman grijpt je meteen bij de lurven. Vanaf het eerste moment ben je drijfnat. Regen, regen, corruptie en nog meer regen. Verwacht geen luchtige superheldenfilm. Sfeer is hier het sleutelwoord. Zoals de daken en straten van de stad druipen van de regen, druipt de film van de detective noir sfeer. Cinematografisch is de film zeer indrukwekkend. De scènes zijn doordrenkt met sombere gezichten, fluisterend praten, agressieve vechtpartijen en creepy aanwijzingen die Batman samen met detective James Gordon (Jeffrey Wright die een stoere smoel aan de man geeft) moet volgen om tot de moordenaar te komen.
Deze Riddler, zoals de moordenaar zichzelf noemt, is een hele goede vertolking door Paul Dano. Riddler is het type toetsenbord-moordenaar die via mediakanalen veel furore maakt en op ingenieuze wijze jaagt op de corrupte politieke figuren van Gotham. Dano maakt het personage eng en eigen en zet hem mijlenver weg van de bizarre versie die Jim Carrey in de jaren '90 neerzette in Batman Forever (1995). De slechteriken zijn wat dat betreft geen karikaturen gebaseerd op de strips, zoals in zoveel Marvel en DC films. De Penguin is niet te vergelijken met Danny DeVito's Penguin uit Batman Returns (1992). Onherkenbaar en geweldig gespeeld door Colin Farrell geeft de Penguin dat corrupte mafia karakter aan Gotham.
‘Maar wil je wel een Batman die vaker op z'n motor rijdt dan in de zo geliefde Batmobile? Ja!’
Pattinson zet een gevoelige Batman neer die zijn rol in de wereld nog moet vinden en daar al snel moeite mee heeft. Maar wil je dat wel? Een emo uitziende, Nirvana luisterende Batman die vaker op z'n motor rijdt dan in de zo geliefde Batmobile? Die met donkere oogschaduw op de stad doorkruist? Ja! Dit karakter past precies in wat regisseur Reeves voor ogen moet hebben gehad. Een jonge Batman die net twee jaar bezig is en nu al twijfelt of wat hij doet goed is. Tot een moordenaar als Riddler hem dwingt nog beter naar zichzelf te kijken. Die Batmobile wordt wel degelijk gebruikt, en hoe!
Hoe goed de film qua sfeer en cinematografie in elkaar zit, hoe meer het plot verzandt naarmate de film verstrijkt. The Batman duurt bijna 3 uur(!) en neemt de tijd om de personages langzaam en gedegen uit te bouwen. De actie is dusdanig verdeeld dat er soms lange stukken dialoog en regenachtige scènes in zitten die je op een gegeven moment uit de film kunnen halen. Daarbij wordt het slot redelijk voorspelbaar, zoals de meeste stripverfilmingen dreigen te doen. Maar dat maakt in het geval The Batman geen zier uit. De slotscènes benadrukken het donkere karakter van deze film en laten je nu niet met het beste gevoel achter. Maar wel met een Batman die vaker zijn vleugels mag uitslaan.
Maak de vergelijking met Christopher Nolan's Batman-trilogie niet te snel. Deze Batman is zijn eigen dier (vleermuis, eigenlijk) en maakt zijn eigen ontwikkeling mee. Robert Pattinson geeft heel knap een nieuw gezicht aan de Caped Crusader en dat smaakt naar meer. Zijn Twilight-dagen liggen ver achter hem. Matt Reeves heeft bovendien een karakter, dat tot vermoeienis toe op het grote scherm is gebracht, een nieuwe laag gegeven en eer aangedaan aan hoe Batman volgens veel fans het beste uit de verf komt: een detective in het donker.
Te zien op HBO Max en Pathé Thuis