Wanneer een seriemoordenaar opduikt in Gotham City genaamd The Riddler, is het aan misdaadbestrijder Batman (Robert Pattinson) om zijn raadsels op te lossen en de geheimen te ontrafelen binnen de corrupte stad.
The Batman is door Jordy Gomes op 4 maart 2022 beoordeeld met een 8,5 / 10.
Binnen het superhelden genre kun je ondertussen wel uitgeput raken. Marvel en DC brengen jaarlijks verschillende projecten uit, zowel in de bioscoop als op tv (streaming). De hoeveelheid content stapelt zich op. Jezelf onderscheiden en het fris, origineel en vernieuwend houden gaat dan ook steeds moeizamer. Marvel en DC tegen elkaar opzetten ben ik nooit een voorstander van geweest. Als liefhebber van beide moet je tevreden zijn wanneer er een film uitkomt die volledig slaagt in wat hij probeert neer te zetten. The Batman doet dit naar behoren.
Het grootste verschil tussen Marvel en DC is hoe ze omgaan met hun films. We weten allemaal dat Marvel garant staat voor actie/komedie in een gezamenlijk universum waar het beloont om alles te volgen, aangezien de bioscoopfilms en series op Disney+ allemaal met elkaar verbonden zijn. DC heeft geprobeerd dit succes te kopiëren met hun gezamenlijke DC Extended Universe (zie Justice League), maar dit kwam nooit sterk van de grond. Nee, waar DC hun kracht vandaan haalt, en The Batman is wederom bewijs hiervan, is vertrouwen op de visie van één persoon en deze volledig zijn gang laten gaan.
‘Een pakkende detective noir misdaad-thriller die begrijpt hoe het karakter van Batman in elkaar steekt.’
Regisseurs Todd Philips (Joker), James Gun (The Suicide Squad) en nu Matt Reeves (The Batman) hebben een visie en het is fantastisch dat DC hierachter staat en de creatieve vrijheid aanspoort om hun werelden te realiseren. Dit heeft in mijn ogen geleid tot uitdagende en vernieuwende eindproducten. Tevens vind ik de twee Planet of the Apes films (Dawn en War) van regisseur Matt Reeves geweldig. Toen de beste man werd aangekondigd als regisseur voor een nieuwe Batman-reboot wist ik meteen dat één van mijn favoriete superhelden in goede handen was.
Inhoudelijk is The Batman dan ook niet te vergelijken met een andere film binnen het superhelden genre. Zelfs als we kijken naar andere projecten met Batman is één aspect vaak een beetje onderbelicht. Batman staat bekend als 'de beste detective van de wereld', iets wat we nooit echt terugzien in zijn filmadaptaties. The Batman brengt hier verandering in. Matt Reeves levert een duistere, drie-uur durende misdaad thriller af met 'detective Batman' in de hoofdrol.
De manier waarop Reeves slechterik The Riddler omtovert tot een soort moderne Zodiac-killer, die raadsels achterlaat en zijn slachtoffers vermoord op Saw-achtige manieren, is onheilspellend. De toon, aanpak en sfeer bevatten een realistische tint, maar hoe de film eruit ziet op visueel vlak brengt toch een beetje het Gotham-gevoel uit de stripboeken naar het scherm. Een moeilijke balans om te kraken, maar Gotham als stad voelt precies juist. Een vieze plek, grim en vol met corrupte politici, moordenaars en maffia-bazen. De enige die de criminaliteit in de weg staat is Batman. Nog nooit eerder voelde hij zo imposant aan.
Robert Pattinson is Batman. Zijn versie komt inhoudelijk misschien wel het meest in de buurt bij de stripboek-variant. Een gesprek in de film zegt dit het beste. Hierin komt naar voren dat Batman zijn echte identiteit is, Bruce Wayne is juist het masker waarachter hij schuilt. Pattinson speelt Batman subtiel. Zonder veel woorden zien we hoe hij zich voelt, door bijvoorbeeld vaak in te zoomen op zijn ogen achter het masker. Dit is een kwade, jonge en onervaren Batman die angst gebruikt om te krijgen wat hij wilt.
Hoe de film opent, onze introductie van deze nieuwe Batman, is ijzersterk. Het Batman-signaal is een waarschuwing voor criminelen dat hij eraan komt. In de duisternis houdt hij zich schuil, in elke schaduw kan hij verstopt zitten. Hieraan gekoppeld zit componist Michael Giacchino, die Pattinson's Batman een memorabel thema geeft. Een simpel stukje muziek, een paar noten die zich keer op keer herhalen en steeds groter en luider klinken. Alsof Batman dichterbij kruipt om je te grazen te nemen. Deze combinatie werkt enorm effectief.
Het plot van de film zit verrassend genoeg ook goed in elkaar. The Riddler wil met elk slachtoffer, en na het oplossen van een raadsel, steeds meer aan het licht brengen van de corruptie en leugens die in Gotham zijn verspreid. We volgen Batman op de voet en proberen samen met hem de puzzelstukjes aan elkaar te linken. Tijdens het zoeken naar antwoorden kruisen zijn paden met onder meer Gordon (Jeffrey Wright), Catwoman (Zoë Kravitz) en Penguïn (Colin Farrell). Bijrollen die allemaal sterk worden neergezet. Het enige wat aan je begint te knagen is de speelduur van bijna drie uur. Hier en daar had getrimd kunnen worden voor een meer gestroomlijnd verhaal. Ondanks dat slaat de verveling nooit toe.
The Batman is een pakkende misdaad-thriller die begrijpt hoe het karakter in elkaar zit. Het is misschien even wennen aan deze andere insteek voor DC's meest bekende superheld, maar tegen het eind ben je om. Momenteel hebben we DC te danken voor hun afwisseling aan creatieve filmproducties die allemaal uniek aanvoelen. Hierdoor kan het superhelden genre overeind blijven staan. Hiernaast mag wat mij betreft regisseur Matt Reeves aan het roer blijven van deze Batman franchise. Hopelijk kan een potentieel vervolg net zo buitengewoon uitpakken als deze geslaagde introductie-film.
Te zien op HBO Max en Pathé Thuis