Een geflopte school basketbal coach heeft er na zijn ontslag alles voor over om te winnen. Hij haalt zijn oude team bij elkaar en geeft ze op om mee te doen aan een dames basketbal toernooi met trans-identiteit als dekmantel om zo elke wedstrijd te domineren.
Lady Ballers is door Phil Haar op 4 december 2023 beoordeeld met een 1 / 10.
Laat één ding vooraf duidelijk zijn, deze film is gemaakt met aanzet tot discriminatie als primair uitgangspunt. Het is geproduceerd door The Daily Wire, een rechts-conservatief mediabedrijf gevestigd in de Verenigde Staten, en vervolgens uitgebracht op hun eigen streamingdienst The Daily Wire+, die gelukkig niet in Nederland beschikbaar is. Het is dan ook niet zo gek dat merendeels van de cast van deze rotzooi ook werkzaam is bij dit bedrijf, een bijzonder groot deel van de betrokken mediapersoonlijkheden waaronder Ben Shapiro en Michael Knowles (die ook cameo's hebben in deze film) zijn zelf in een verleden door Hollywood afgewezen. Naar hun mening was dit omdat ze te rechts waren, maar laat je niet in de maling nemen want als deze film ergens indicatief van is dan is dat van het collectieve gebrek aan talent dat heeft geleid tot het maken van zo'n verbeeldingsloze, lelijke, fundamenteel on-nieuwsgierige film als dit. Niemand die hier vrijwillig in participeerde hoort in de buurt te komen van een camera of microfoon.
Met deze aardige woorden uit de weg, waar gaat het verder over? Coach Rob (Jeremy Boreing, zowel acteur als regisseur) zit er helemaal doorheen, hij heeft al jaren niet meer een team naar de overwinning gebracht. Zijn huidige team is puberaal en bijdehand, als hij net een toontje te hard is krijgt hij op zijn dak van de overgevoelige onderwijsadministratie die hem vervolgens op staande voet ontslaat. Intussen leert zijn jonge dochtertje op school iets dat hele verkeerde mensen zouden omschrijven als 'gender-geneuzel', waar Rob niet blij mee is maar niet zoveel aan kan doen. Als hij wanhopig op zoek gaat naar nieuw werk beland hij in een drag-café waar hij tot zijn verbazing aan het werk wordt gezet samen met oud-leerling Alex (Daniel Considine).
‘Deze film is gemaakt door en voor mensen die niet leven in een peilbare werkelijkheid.’
Rob besluit Alex te coachen voor een atletiekwedstrijd, maar nadat ze de registratie voor mannenatletiek hebben gemist heeft Rob het geweldige idee om Alex zijn drag-pruik op te laten doen en hem als vrouw op te geven voor de 500m voor vrouwen, waar de 'woke' atletiekbond per direct over-toereikend naar handelt. Alex, omdat hij 'eigenlijk een man is', verslaat alle vrouwen met gemak omdat mannen simpelweg per definitie beter zijn in elke sport. Dit leidt ertoe dat Rob zijn oude team weer bij elkaar haalt om mee te doen met damesbasketbal met vergelijkbare resultaten. Als basketbal fan zie je redelijk snel dat ze eigenlijk constant overtredingen maken zoals carries en illegal screens, ook is het niet zo gek dat de 'echte vrouwen' verliezen als ze geen verdediging spelen.
Deze film lijkt in de eerste plaats te dienen als een commentaar op trans-vrouwen in vrouwensport, maar het geeft alles behalve een genuanceerd beeld erover. Het neemt de meest absurde uitersten van mannelijkheid en vrouwelijkheid maar gewoon voor lief en slaat een discussie over deze onderwerpen af, ruim voor de eerste afslag. Gezien het productiebedrijf dat hiervoor verantwoordelijk is, is het ook niet zo gek dat deze film boordevol conservatieve humor zit; de covid-hysterische liberaal die 10 mondkapjes draagt (in 2023), de twee nieuwspresentatoren die constant bikkelen over wie de meest etnisch divers is en de jeugd die vastgeplakt zit aan hun telefoons. Deze film is gemaakt door en voor mensen die niet leven in een peilbare werkelijkheid.
Kwalitatief op het oppervlakkige niveau is deze film verder ook niks om van op te kijken, de beeldcomposities en camerawerk zijn bagger en de kleurcontrasten zodanig oververzadigd dat je ervan gaat janken. Het idee is sterk aanwezig dat deze film is geschoten in een span van twee weken met het vooruitzicht om dit zo snel mogelijk op hun karige streaming-platform kwijt te kunnen, alle liefde die je verwacht in het filmmaken is ver te zoeken.