Een grove en platte indruk van Brooklyn in de jaren '50 vanuit de verbeelding van Ralph Bakshi, met betrekking op baldadige avondjes op stap, bende-ruzies en vechten voor de liefde.
Hey Good Lookin’ is door Phil Haar op 17 juli 2023 beoordeeld met een 7 / 10.
Vinnie is de leider van een bende genaamd The Stompers, waarin hij optrekt samen met zijn beste vriend Crazy Shapiro. Wanneer zijn oude vlam Roz weer in het plaatje komt is hij helemaal tot over de oren verliefd. Na een avondje stappen met Crazy start Vinnie onbedoeld een vete met de rivaliserende bende The Chaplains, nu moet Vinnie zijn bende in de pas krijgen om hem bij te staan in deze ruzie. Het grote probleem is vooral dat Vinnie helemaal niet wil vechten. Onder de druk van zijn beste vriend en zijn grote liefde, die dreigen hem als lafaard weg te zetten als hij de strijd niet aangaat, navigeert Vinnie dit dilemma met de wens geweld te vermijden.
Visueel is dit misschien Bakshi zijn meest indrukwekkende werk, waarin de geanimeerde karakters regelmatig worden neergezet tegenover live-action achtergronden. Hoewel de karakters weinig daarmee engageren, creëert het contrast ertussen wel een interessant samenspel. Oorspronkelijk heeft Bakshi deze film gemaakt waarin live-action en geanimeerde karakters met elkaar de interactie aangaan, zoals Who Framed Roger Rabbit in 1988 zou doen, maar Warner Bros keurde deze versie af en die is vervolgens nooit uitgegeven. Het gerucht gaat dat de uiteindelijke uitgave zodanig botst met Bakshi's visie dat hij er zelf geen formele erkenning aan geeft, wederom een reden dat deze film een cultstatus heeft.
‘De film is onnodig grof voor wat het is en dat is juist de aantrekking.’
De film is behoorlijk goed in het scheppen van een meeslepende sfeer, mede dankzij een goede soundtrack en Bakshi zijn visuele stijl met karakterontwerpen die neerkomen op karikatuur. Dit roept soms ook vraagtekens op waar het neerkomt op hoe hij zwarte mannen uitbeeld, iets waar hij in zijn oeuvre al eerder in opspraak over is gekomen. De film is best wel coulant in het uitbeelden van geweld, drankgebruik, seksualiteit en uiteraard ook racisme in deze setting. Bakshi's kracht was over het algemeen ook zijn kunde om sociaal commentaar te geven met ondersteuning van volwassen animatie, dus de verwachting zou zijn dat de aanwezigheid van deze thema's iets te weeg brengt.
De meest voorkomende kritiek op deze film is vooral dan ook dat het weinig te zeggen heeft en bijzonder plat is. Zelf beaam ik die kritiek wel, de film is onnodig grof voor wat het is, dat was juist de aantrekking. Een algemene boodschap over vechten voor je liefde valt een beetje op zijn gezicht als de dood een potentiële consequentie is binnen dit scenario, en het voelt ergens ook een beetje gemeen. Ondanks dat kijk ik deze film alsnog graag omdat het simpelweg heel vermakelijk is en je op een vunzige manier nieuwsgierig houdt, verwacht gewoon geen catharse. Deze film is plat vermaak.