Nadat een zonnevlam het bestaan op aarde een stuk moeilijker heeft gemaakt probeert de ingenieur Finch Weinberg (Tom Hanks) zichzelf én zijn hond in leven te houden met behulp van zijn zelfgemaakte robots.
Finch is door Vince Christiaans op 9 november 2021 beoordeeld met een 6,5 / 10.
De nieuwste film van Apple TV+ kan het beste worden omschreven als een post-apocalyptische feelgoodfilm. Dat klinkt misschien als een curieuze combinatie, maar regisseur Miguel Sapochnik doet zijn stinkende best om het einde der tijden van wat positieve emoties te voorzien.
Om zo'n klus te klaren is elk beetje hulp bijzonder waardevol. De aanwezigheid van 's werelds meest sympathieke acteur Tom Hanks is dan ook meer dan welkom. In Finch speelt hij een eenzame ingenieur die probeert om een comfortabel leven te leiden met zijn trouwe viervoeter Goodyear.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, vooral omdat UV-straling het gevaarlijk maakt om onbeschermd naar buiten te gaan. Om de risico's te beperken heeft Finch allerlei handige gadgets ontwikkeld die hem helpen in zijn zoektocht naar eten en drinken. Zijn nieuwste creatie is de intelligente robot Jeff (Caleb Landry Jones).
Aangezien de effecten van de straling langzaam hun tol eisen heeft Finch deze robot geprogrammeerd om voor zijn hond te zorgen wanneer hij er niet meer is. Uiteindelijk gaan Finch, Jeff, Goodyear en het oude robotje Dewey er samen op uit om een veilig heenkomen te zoeken aan de andere kant van het land.
Wat volgt is een roadmovie waarin Finch zoveel mogelijk kennis en ervaring probeert over te dragen op de kinderlijke robot. Ondanks de starpower van Tom Hanks draait de film dan ook met name om de ontwikkeling van Jeff, wiens naïviteit en nieuwsgierigheid niet alleen leidt tot grappige, maar ook gevaarlijke situaties.
Regisseur Miguel Sapochnik heeft helaas veel moeite om de juiste balans te vinden in zijn film. Vaak is het onduidelijk welke toon de film probeert aan te houden en er wordt nauwelijks opgebouwd naar de emotionele klappen in het verhaal. Door dit alles maakt de film een visieloze indruk.
Een bijzonder voorbeeld is het lot van Dewey. Dit robotje roept in het eerste deel van de film continu vertedering op. Totdat hij aan een gruwelijk einde komt in een scène die aanvankelijk heel luchtig begint, met speelse muziek en de nodige humor. Deze scène slaat de plank zodanig mis dat je je als kijker bijna tegen de film keert.
Soms voelt het dan ook alsof Sapochnik iets diepgaander had willen zijn. Zo deelt Finch regelmatig zijn wantrouwen voor andere mensen met zijn robot. Het lijkt een verhaallijn op te zetten waarin Finch zijn pessimistische beeld van zijn medemens wordt ontkracht, maar helaas keert de film nooit meer terug naar dit thema.
Hierdoor wordt Finch een tegenstrijdige film. Aan de oppervlakte oogt de boodschap optimistisch, maar de film geeft nooit een passend weerwoord op het cynisme van zijn meest vocale personage. Hierdoor dringt zich het gevoel op dat er iets ontbreekt en na een beetje graven blijkt dat er inderdaad een vitaal deel uit de film is gesneden om tijd te besparen.
Het is erg jammer, want de interacties tussen Tom Hanks en Caleb Landry Jones hadden een veel betere film verdiend. Van design tot mimiek, de robot Jeff is een motion capture performance van jewelste. De tragikomische karaktermomenten blijken dan ook de redding van een feelgoodfilm die nooit echt weet wat het wil zeggen.
Te zien op Apple TV+