Een gezelschapsdame vergezelt haar 'bazin' naar Monaco en ontmoet daar de charmante Maxim De Winter, een steenrijke weduwnaar. Ze beleeft er naar eigen zeggen de mooiste momenten uit haar jonge leven. Ze trouwen halsoverkop en gaan samenwonen op het landgoed van Maxim (Manderley). Vanaf dan wordt alles anders. De enge huishoudster Mrs. Danvers houdt haar nauwlettend in de gaten en het voelt alsof het spook van de ex-vrouw (de Rebecca uit de titel) van Maxim daar nog ergens rondwaart.
Rebecca is door Kurt Velghe op 24 oktober 2020 beoordeeld met een 6 / 10.
Rebecca is een klassieker uit de wereldliteratuur, in 1940 meesterlijk verfilmd door de grootmeester van de thriller, Alfred Hitchcock. Deze Netflix original van Ben Wheatley is een verdienstelijke poging om dat niveau opnieuw te halen, maar haalt dat jammer genoeg niet. Daarvoor blijft alles net iets te veel op de vlakte.
Het ziet er nochtans allemaal fantastisch uit: de cinematografie (zowel in het zonovergoten Monaco als in het donkere Manderley), de kostumering, de muziek (hoewel de constant aanwezige muziek, vooral in Monaco, af en toe storend is), enz. Rebecca is een schoolvoorbeeld van een gothische roman, maar daarvan valt weinig te merken in deze verfilming. Je verwacht toch iets meer piepende deuren, onverwachte ontmoetingen en donkere hoekjes in het behekste (althans, zo lijkt het) Manderley.
De acteurs zijn op niveau, hoewel Armie Hammer niet zo heel veel te doen heeft (op een enkele woede-uitbarsting na). Lily James doet wat ze moet doen. Het zijn echter Ann Dowd (de gevreesde tante Lydia uit The Handmaid's Tale) als de bitcherige Mrs. Van Hopper en Kristin Scott-Thomas als de enge Mrs. Danvers die de show stelen. Het laatste deel (dat eigenlijk volgt na de ontknoping) is wat van het goede te veel en had wellicht wat korter gekund. Desalniettemin leuk tijdverdrijf voor deze donkere Corona-dagen.
Te zien op Netflix