Ralph (John C. Reilly) & Vanellope (Sarah Silverman) gaan op avontuur door het internet om videogame Sugar Rush te redden.
Ralph Breaks The Internet is door Jordy Gomes op 14 december 2018 beoordeeld met een 5,5 / 10.
Wreck-It Ralph (2012) was een succes voor Disney en deze unieke wereld was rijp om uitgebreid te worden. Zoals typisch is bij de meeste vervolgen probeert ook Ralph Breaks the Internet er een schepje bovenop te doen. Van de Arcade games gaan we nu de gigantische wereld verkennen van het internet.
Wederom is de animatie van hoog niveau en de vormgeving van het internet ziet er spectaculair uit. Op hilarische wijze wordt getoond hoe Twitter vogels met elkaar communiceren, hoe je spam/advertenties op je beeldscherm krijgt en ga zo maar door. Dit aspect wordt creatief gevisualiseerd.
‘Een aantal creatieve grappen verhullen niet de commerciële insteek dat vooral overkomt als zelfpromotie. ’
De insteek van het verhaal is nogal commercieel, waarbij Disney reclame lijkt te maken voor de vele eigendommen die ze hebben (zoals Marvel en Star Wars). Als een groot deel van het plot daadwerkelijk draait om geld zien te verdienen door virale video's te maken, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij? Wat willen de makers nou promoten?
Het was ambitieus van Ralph Breaks the Internet om een nieuwe weg in te slaan, maar door de Arcade achter ons te laten gaat een deel van de charme verloren. Het personage van Ralph gedraagt zich ditmaal een beetje egoïstisch en ziet niet in dat zijn beste vriendin andere behoeftes heeft dan hijzelf. Door zijn acties worden de overdreven climax en bijbehorende boodschap ontkracht en blijft er een film over die beter werkt in concept dan in uitvoering.
Te zien op Disney+ en Pathé Thuis