Godzilla Minus One

2023

9
Recensie Godzilla Minus One (2023)

Na afloop van de Tweede Wereldoorlog probeert de gefaalde kamikazepiloot Koichi Shikishima (Ryunosuke Kamiki) samen met Noriko Oishi (Minami Hamabe) en haar geadopteerde dochter Akiko een bestaan op te bouwen in de ruïnes van Tokio. Wanneer alles de goede kant uit lijkt te gaan wordt het land aangevallen door een enorm zeemonster.

Godzilla Minus One is door op 9 december 2023 beoordeeld met een 9 / 10.

Godzilla - of Gojira zoals de Japanners hem kennen - gaat al bijna 70 jaar mee. Reden genoeg voor filmstudio Toho om een nieuwe titel te wijden aan ieders favoriete Kaiju (Japans voor vreemd beest). Natuurlijk kent dit monster al veel incarnaties, zowel binnen als buiten Japan. Toch kiest deze laatste iteratie voor een opvallende benadering. Godzilla Minus One is namelijk een hergisting van de thema's die de oorspronkelijke film zo invloedrijk maakten. Om te beginnen speelt de film van schrijver/regisseur Takashi Yamazaki zich af in het Japan van direct na de Tweede Wereldoorlog.

Met de keuze voor deze tijdsperiode keert Yamazaki terug naar de essentie van Godzilla. Het origineel uit 1954 was immers een vorm van traumaverwerking voor de filmmakers en hun publiek; een reactie op de atoombombardementen van Hiroshima en Nagasaki. Om de film toch behapbaar te maken werd de gruwelijke destructie van de atoombom ingeruild voor een gigantisch monster. Nog altijd angstaanjagend, maar in tegenstelling tot een atoombom kan een uit te kluiten gewassen dino wél verslagen worden.

‘Godzilla Minus One is een hergisting van de thema's die de oorspronkelijke film zo invloedrijk maakten.’

In dit soort films vormt het menselijk gespuis vaak een groot struikelblok. Als je hoofdpersonage een torenhoog monster is ben je als filmmaker snel geneigd om zoveel mogelijk aandacht op hem te richten. Toch kiest Yamazaki voor een duidelijk perspectief. Godzilla Minus One is alleen een monsterfilm op de momenten dat er een monster opduikt. Dit betekent dat Yamazaki aanzienlijk veel tijd besteed aan Koichi, Noriko en overige personages. Voordat Godzilla het vaste land bereikt ben je als kijker volledig betrokken bij de lotgevallen van de hoofdpersonages.

Het zorgt er tevens voor dat het menselijke leed veel harder aankomt. In plaats van duizenden anonieme slachtoffers begin je je te realiseren dat er bij elk instortend gebouw tientallen levens verwoest worden. Dankzij deze benadering groeit onze band met de hoofdpersonages, vooral omdat zij er als doodgewone burgers helemaal alleen voor staan. Verrassend genoeg spelen de Japanse autoriteiten nauwelijks een rol van betekenis en ook de VS houdt zich op de achtergrond, uit angst dat een mobilisatie rondom Japan kan uitlopen op een conflict met de Sovjet-Unie.

Hier vindt Takashi Yamazaki zijn rode draad. Klaarblijkelijk is de gevestigde orde bereidt om zijn burgers aan hun lot over te laten. Burgers die reeds in groten getale zijn geslachtofferd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het leidt ertoe dat de veteranen zich, onder leiding van wetenschapper Noda (Hidetaka Yoshioka), samenpakken om niet hun land maar de toekomst van hun geliefden veilig te stellen. Het rijmt keurig met de verhaallijn van de mislukte kamikazepiloot Koichi, die in het verslaan van Godzilla een kans ziet om zichzelf van zijn ereschuld te verlossen.

Veel menselijk drama dus. Toch is er aan spektakel geen tekort. Het naoorlogse Japan is met veel liefde gerecreëerd en wordt met evenveel liefde ten gronde gericht. Net zoals alle effecten is ook het design van Godzilla prettig ouderwets en gestileerd. Het had net zo goed weer een man in een rubberen pak kunnen zijn. Yamazaki verlangt hiermee wel wat inlevingsvermogen van de kijker. Maar als je een mollige Godzilla met kraaloogjes niet serieus kunt nemen, dan kun je nog altijd terecht bij de grauwe Amerikaanse versie van het monster.

Zij die de gok willen wagen worden getrakteerd op de beste Kajiu-film in jaren. Takashi Yamazaki distilleert wat Godzilla zo'n typisch Japans monster maakt en voegt er zijn eigen hoopvolle boodschap aan toe. Het monster behoudt zijn connectie met de atoombom, maar de existentiële dreiging voor de burgerbevolking wordt ditmaal niet geschetst als een voldongen feit maar beantwoord met een oproep tot actie. Hierdoor is Godzilla Minus One niet slechts een film met grote monsters. Het is ook een film met grote emoties én grote thema's.

Te zien op Netflix

Collectie: Godzilla vs Kong

Plus- & minpunten

Samengevat de plus- en minpunten van Godzilla Minus One:

Pluspunten Godzilla Minus One

Emoties, Thematiek, Mooie effecten, Spanning, Acteerwerk van Ryunosuke Kamiki en Minami Hamabe, Regie van Takashi Yamazaki, Muziek van Naoki Sato, Originele themamuziek van Akira Ifukube

Minpunten Godzilla Minus One

-

Over Godzilla Minus One

Regie

Takashi Yamazaki

Cast

Ryunosuke KamikiMinami HamabeYûki Yamada

Genre

FantasyActie

Thema

Monsters

Land

Japan

Taal

Japans

Duur

2:05 uur

Nuttige recensie

18 / 19 personen vinden deze recensie van Godzilla Minus One nuttig. Vind jij deze recensie nuttig?

Ja, vind ik nuttig
Nee, vind ik niet nuttig
Andere fantasyfilms en -series