Na de moord op de jongere broer van Abdel en Karim breken heftige rellen uit in een Franse wijk.
Athena is door Rick Schuttinga op 23 september 2022 beoordeeld met een 7,5 / 10.
Kijk de eerste 10-minuten durende single shot en je bent verkocht. Misschien wel de beste openingsscène van dit filmjaar. Eigenlijk bestaat de intro uit zeven naadloos aan elkaar gemonteerde shots, maar de overgangen zie je niet. Zet na Athena gelijk Making Athena op waarin je in ruim een half uur ziet hoe de lange shots tot stand zijn gekomen waardoor je bewondering voor het maakproces en de prachtprestatie alleen maar zal toenemen.
Athena is een tragedie. De verhaallijnen, de conflicten, liefde én strijd tussen de broers is sterk, waarbij vooral Abdel (Dali Benssalah) de grootste verandering doormaakt. Daarbij nog een zijverhaal van een crimineel die in alle chaos alleen aan zijn eigen hachje denkt én een onschuldige indringer die door de jongeren wordt gezien als vijand. De één wil vernietigen, de ander geweldloos oplossen, de volgende ontvluchten en de laatste doet zijn werk zoals hem wordt opgedragen.
‘De durf, complexiteit, omvang en uitvoering is bewonderenswaardig.’
Athena bekijkt de rellen vanuit verschillende oogpunten, zijdelings krijgen zelfs de vluchtende vaders, moeders en kinderen hun rol in het geheel. Vele honderden figuranten, zo'n driekwart van de gehele crew, komt uit de wijk zelf. En denk maar niet dat Romain Gavras zijn personages spaart.
Het is groots en ziet er tof uit. En alles is echt, geen green screens of special effects; wel pyrotechniek, echte gevechten en keiharde actie. Gavras kon gebruikmaken van een te slopen flatgebouw met omliggende infrastructuur, dus alles is mogelijk want alles mag kapot. De durf, complexiteit, omvang en uitvoering is bewonderenswaardig.
De mysterieuze tuinman had niet in het verhaal geschreven hoeven worden. Hij is afwezig, getraumatiseerd wellicht, en dient alleen het doel de film tot een groots einde te brengen. De tragedie met een knal eindigen, maar helaas uit de lucht gegrepen. De slotscène geeft vervolgens antwoord op die ene vraag waar de rellen mee zijn begonnen.
Te zien op Netflix